De dansdocent van de toekomst, een gesprek met podcast host Sanne Fokkens

Sanne Fokkens. Fotograaf: Ezme Hetharia

TRENDS & CURRICULUM | Voor onze podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ gaat Sanne Fokkens in gesprek met artistiek leiders van dansopleidingen in Nederland en Vlaanderen. Inmiddels staan er al dertien afleveringen op Spotify! Dit keer vraagt onze hoofdredacteur háár de hemd van het lijf: Als je nu opnieuw kon kiezen voor een dansopleiding, voor welke zou je dan gaan? Welke trends signaleer je? En welke ontwikkelingen mis jij nog? Een gesprek over balletdocenten, danstherapie, blessurepreventie en persoonlijke ontwikkeling.  

Toen en nu

Jacqueline: We zijn deze podcast alweer twee jaar geleden begonnen, omdat ik dacht: veel van onze lezers zijn tien tot twintig jaar geleden afgestudeerd en ik merk dat er zó veel verandert op de opleidingen… dat het me goed leek dát in beeld te brengen en hen via deze podcast op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. Dus ik vroeg me af, nu dat je al dertien gesprekken hebt gevoerd: welke verschillen observeer jij, vergeleken met de dansopleiding die je hebt gevolgd?

Sanne: Ja, ik ben in 2005 afgestudeerd aan de opleiding Docent Dans van ArtEZ, dus dat is inderdaad alweer zeventien jaar geleden. Ik merk dat in de gesprekken met de artistiek leiders van de mbo-dansopleidingen het vooral gaat om ‘het ontdekken van jezelf’ en ‘wie ben jij en wat is jouw kracht?’ - en dat is iets wat ik destijds niet echt heb meegekregen. Ik vond dat bij ons de neuzen wel heel erg dezelfde kant op werden gestuurd, zeg maar. Je mocht wel je eigen stages kiezen en daarin kon je dan je eigen richting zoeken, en je koos al eerder voor een bepaalde dansstijl, maar het valt me wel echt op dat er nu dus meer naar de studenten wordt gekeken en wat hún talenten en krachten zijn. 

J: En wat valt je op bij de hbo-dansopleidingen? Zie je daar eenzelfde trend? 

S: Nou, wat me opvalt bij de hogescholen is de focus op ‘stijloverstijgend lesgeven’, zoals ze op de opleiding Docent Dans van de AHK (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, red.) tegenwoordig doen. Dat was bij ons niet zo, het was toen juist heel ‘stijlvast’. Modern, klassiek en jazz, in mijn geval. En toen waren er ook al geluiden van ‘we moeten meer de techniek in ere houden en we hebben meer balletdocenten nodig’. En de hbo-opleidingen hadden toen ook meer een eigen identiteit of stijl die dominant was. Zoals dat je alleen op ArtEZ voor flamenco terecht kon. Nu vind ik deze dansopleidingen meer op elkaar lijken. 

J: Ja, die indruk heb ik ook wel. De opleidingen Docent Dans leiden allemaal de studenten allround op. Daardoor is het voor mij ook een beetje onduidelijk geworden wat nu het specialisme van de verschillende opleidingen is. Dat is ook wat Saskia Sap in haar artikel signaleert: het wordt allemaal één pot nat, een mixje. Terwijl die individuele dansstijlen zo’n rijke historie hebben die toch ook zo waardevol is. Dus als jij dan zegt dat er zo’n twintig jaar geleden al geroepen werd dat de balletdocent aan het verdwijnen was… dan schrik ik dat daar in de tussentijd niks mee is gedaan! 

(Na het voeren van dit gesprek ontvingen wij het persbericht dat de Nationale Balletacademie in Amsterdam in schooljaar 2022/2023 start met een opleiding op bachelorniveau tot klassieke balletdocent. red.) 

S: Een leerling van mij op musical-les gaat ook naar een (Russische) ballet en gymles, en mijn dochter heeft in datzelfde gebouw turnen. Mijn man loopt daar wel eens rond, en die staat dan helemaal perplex te kijken hoe gedisciplineerd die jonge meiden les krijgen! Maar zij vinden dat hartstikke leuk, dus de interesse is er zeker nog wel. 

J: Is het misschien zo dat de didactische aanpak niet meer van nu is, en dat daarom de interesse van de opleidingen in ballet verminderd is? Terwijl ballet nog steeds heel mooi is! 

S: Precies! Misschien dat dát het probleem is. Want die aanpak die ik op de mbo’s dus signaleer, dat zij zoveel oog hebben voor hun leerlingen, dat vind ik heel waardevol. Dus misschien wordt het tijd voor ballet is een nieuw jasje, dat de pedagogische-didactische aanpak aan vernieuwing toe is. 

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit gesprek!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Jacqueline de Kuijper

Danswetenschapper Jacqueline de Kuijper is de oprichter en hoofdredacteur van Dansdocent.nu. Ze studeerde Dance aan Mills College in Californië. Tijdens haar bachelor aan University College Utrecht studeerde ze theaterwetenschap, kunstgeschiedenis, filosofie en psychologie. Haar scherpe pen en onderzoekende geest zet ze sinds 2019 in om dansdocenten te inspireren. Naast het aansturen van de andere redacteuren, is ze verantwoordelijk voor de rubrieken ‘Bijscholing & Omscholing’ en ‘Internationaal Dansonderzoek’.

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft zeventien jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de artistiek leiders van dansacademies in Nederland en Vlaanderen en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.