Ingrid Stoepker: “Wij leren onze studenten samenwerken en hun mening geven”

Ingrid Stoepker (47 jaar) werkt nu tien jaar bij Codarts Rotterdam en is daarvan al negen jaar hoofd van de opleiding Docent Dans. Daarvoor werkte ze bij CVK Sneek, Wymbritseradiel Heerenveen, Parnas Leeuwarden, en Keunstwurk. Ze is al 30 jaar actie…

Ingrid Stoepker (47 jaar) werkt nu tien jaar bij Codarts Rotterdam en is daarvan al negen jaar hoofd van de opleiding Docent Dans. Daarvoor werkte ze bij CVK Sneek, Wymbritseradiel Heerenveen, Parnas Leeuwarden, en Keunstwurk. Ze is al 30 jaar actief als dansdocent.

TRENDS & CURRICULUM | Bij de derde podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Ingrid Stoepker. Zij spraken over het curriculum van de opleiding Docent Dans bij Codarts Rotterdam. Daar leren de studenten samenwerken met andere sectoren en om hun eigen visie op danseducatie te ontwikkelen. Daarnaast leggen ze de nadruk op persoonlijke ontwikkeling en een leven lang leren. Door de module ’gezond doceren’ bijvoorbeeld en een uitgebreide reflectie-leerlijn door de opleiding heen. “Je moet er wel wat van vinden, vinden wij”, zegt Ingrid. Wil je weten hoe zij hun studenten opleiden tot duurzame en brede dansdocenten? En al vanaf de auditie de leerlingen een spiegel voorhouden? Luister dan naar de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.  

Reflectie: community arts, amateurkunst en onderwijs

Ingrid Stoepker werkt nu tien jaar bij Codarts Rotterdam en is daarvan al negen jaar hoofd van de opleiding Docent Dans. Ze vertelt dat studenten binnen deze opleiding leren binnen de drie contexten: community arts, amateurkunst en (regulier) onderwijs. 

Binnen die contexten noemt ze voorbeelden, die soms nieuw voor me waren, me triggerden en inspireerden om meer over te weten. Zoals hun samenwerking met Adam Benjamin over inclusiedans en, hoe de studenten Docent Dans leren reflecteren op hun eigen proces via de Tamalpa theorie, én hoe de kunstvakdocent in het primair en voortgezet onderwijs aan het veranderen is. Als dansdocenten van nu kunnen we uit deze kennis ons voordeel halen en onszelf en onze leerlingen hiermee verrijken.

In de podcast heeft Ingrid het bijvoorbeeld over de uitnodiging van Holland Dance Festival voor een bijzonder community arts project met Adam Benjamin (1958, VK). Hij is één van de grondleggers van de inclusiedans wereldwijd en in 1991 de (mede-)oprichter van Candoco Dance Company: het eerste professionele inclusieve dansgezelschap van Engeland. Als adviseur dans bij Kunstfactor (nu LKCA) mocht ik hem en de dansers, in 2009 voor het eerst, bewonderen in Londen. Voor mij was het toen duidelijk: het kan! Dans kan je laten vergeten dat er mensen met en zonder beperking op het podium staan. Hier wordt een verhaal vertelt, met beweging. 

De leerlingen van Codarts (en ArtEZ) werkten met hem en de theorie uit zijn boek: Making an Entrance (Routledge, 2001) en leerden hoe je de ruimte betreedt en elkaar daarin ontmoet. Ingrid zegt daarover dat het niet uitmaakt in welke dansstijl je dat doet: “Dans gaat over verbinden en met elkaar beleven.” 

Ingrid legt ook uit dat haar studenten “op verschillende manieren tot inzichten komen, al dansend, al schrijvend al tekenend.” En dat tekenen gaat bijvoorbeeld via de Tamalpa theorie, een methode uit de danstherapie. Binnen de amateurkunst is deze methode of onderdelen ervan, goed te gebruiken voor jong en oud(er). 

In de late vijftiger jaren hervormde Anna Halprin (1920, VS) dans vanuit de uitvoerende kunsten, naar een meer universele context: dans als een genezende kunst. Samen met haar dochter Daria Halprin richtte zij in 1978 het Tamalpa Instituut (Californië) op. Het Tamalpa Life/Art Process® combineert beweging, dans, tekenen en schrijven. Ze zijn ervan overtuigd dat je eigen levenservaring de meest betekenisvolle bronnen zijn voor artistieke expressie én sociale verandering. Tekenen kan de binnen- en buitenwereld van onszelf vorm en kleur geven en is dan zowel een aanleiding om te dansen als wel een herinnering aan wat gedanst is. 

“Grote vellen papier liggen er dan in de studio!”, vertelt Ingrid. De Tamalpa theorie is onderdeel van die reflectie-leerlijn en hierbij gaan de studenten intuïtief tekenen op grote vellen papier, die ze vervolgens dansen en daardoor weer tot nieuwe inzichten komen.

In deze video kom je van alles te weten over de opleiding Docent Dans.

Waar ook grote plannen klaar liggen is binnen het (reguliere) onderwijs. Volgens Ingrid is “het fenomeen kunstvakdocent zich aan het herdefiniëren.” Ze zit in het landelijk kunstvakdocenten overleg (KVDO) en de werkgroep landelijk overleg docent dans (LODD). Zij hebben curriculum.nu altijd op de agenda staan en geven feedback op hun plannen. 

Bij Curriculum.nu doen schoolleiders en leraren in ontwikkelteams voor het eerst zélf nieuwe voorstellen voor het curriculum van het basisonderwijs. Wat in 1989 voor het laatst herzien is. In die ontwikkelteams werken zij samen met onder meer het vervolgonderwijs, wetenschappers, ouders en leerlingen. Er ligt een plan klaar en dat komt in juni in de kamer. 

Nieuw voor het leergebied kunst & cultuur is bijvoorbeeld dat leerlingen verbanden leren leggen tussen ‘maken en betekenis geven’ en ‘meemaken en betekenis geven’, waardoor de praktijk en theorie meer in balans zijn. De professionele kunst is daarbij het uitgangspunt. Maar ook het gebruik van mondiale thema’s en actuele vraagstukken. Op het snijvlak van disciplines, die dan op hun beurt, kunnen leiden tot nieuwe maak- en ontwerpprocessen. 

Voor de dansdocent van de toekomst geeft Ingrid aan: “Goed kunnen samenwerken is wel een grote noodzaak.” Sowieso in het reguliere onderwijs, onderschrijft zij. De eigen ambacht blijft hoofdzaak, maar de samenwerking met andere sectoren als zorg, economie en onderwijs wordt meer van belang.

Luisterend naar wat Ingrid vertelt over Codarts Rotterdam, de ontwikkelingen binnen hun opleiding en die van het vak dansdocent, kan ik concluderen dat de (Rotterdamse) dansdocent van de toekomst één is die kan werken op de drie verschillende terreinen: onderwijs, amateurkunst en community arts. Iemand die kundig en bereid is om samen te werken met anderen en andere sectoren. Een dansdocent met een mening, maar zichzelf ook kan spiegelen. Een breed opgeleide docent, ook danstechnisch gezien, die heeft geleerd zich duurzaam te blijven ontwikkelen, onder meer door de bovenstaande methodes in de eigen bagage! 

Wil je weten wat Ingrid nog meer vertelt over de ontwikkelingen in ons vak en de opleiding Docent Dans bij Codarts Rotterdam? Luister dan de podcast of lees de samenvatting hieronder.

Sanne Fokkens.

Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Sanne.png

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.