Mervyne Scholten: “We proberen echt te kijken naar wie jij bent als persoon”

Mervyne Scholten werkt al 7 jaar bij Nova College Dans als docent algemene vakken. Sinds 2020 is ze coördinator van deze mbo opleiding voor dansers. Haar collega Wijnand Karel werkt er al 17 jaar en is docent werelddans.

Mervyne Scholten werkt al 7 jaar bij Nova College Dans als docent algemene vakken. Sinds 2020 is ze coördinator van deze mbo opleiding voor dansers. Haar collega Wijnand Karel werkt er al 17 jaar en is docent werelddans.

TRENDS & CURRICULUM | Bij de zevende podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Wijnand Karel en Mervyne Scholten. Zij spraken over het curriculum van het Nova College Dans in Haarlem. Een mbo dansopleiding waar studenten worden opgeleid tot allround danser, maker en docent. Uniek is dat zij naast ballet en modern ook lessen werelddans aanbieden. Benieuwd naar de andere trends op deze opleiding? Luister dan naar de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.

Reflectie: Werelddans in tijden van globalisering en individualisering.

In deze podcast spraken wij onder meer over het belang van werelddans. Überhaupt, en voor het Nova College. Voor mij is dat vanzelfsprekend: op mijn vooropleiding in Amsterdam aan de (toenmalige) Theaterschool (nu AHK) kreeg ik in 1990 folklore en bij ArtEZ op de Docent Dans Opleiding kreeg iedereen in het eerste jaar (in 2001) Flamenco. Niet zo raar dus dat ik uiteindelijk in 2008 in Senegal terecht kwam bij Germaine Acogny

Germaine Acogny (1944) wordt gezien als de grondlegster van de Afrikaanse moderne dans. Zij heeft haar eigen techniek ontwikkeld, is choreograaf, danseres (ze danst nog steeds!) en geeft les. Ook bijvoorbeeld toendertijd aan de Mudra Africa (1977-1983): een theaterschool in Dakar, opgericht door Maurice Béjart. En aan mijn tijd bij Acogny moest ik denken, toen Wijnand Karel en ik spraken over het belang van werelddans. Wijnand vertelt onder andere over het sociale van zijn vak, het leren samenwerken daarin, de gezamenlijke energie en “ze moeten samen rond kunnen komen”. Dus als groep: dansend in een cirkel samen rond kunnen bewegen.

Iets vergelijkbaars hoorde ik voor het eerst op Ecole des Sables in Senegal. ‘You never dance alone’ leerde Patrick Acogny, de zoon van Germaine Acogny ons. Hij vertelde ons dat het belangrijk is om je geschiedenis, je voorouders en familie (in dans) te eren. Je mede-dansers en collega’s te respecteren. Geen individualiteit, maar verbondenheid en saamhorigheid, was zijn advies. Mijn inziens leer je dat door ècht samen te dansen, samen één te worden: net als bij het vak werelddans. Patrick gaf ons ook mee om één te worden met je verleden én heden, jouw én onze geschiedenis.

Dat is ook wat Wijnand Karel zegt, werelddans is een dansvorm die hele oude wortels heeft: “Men begon met ooit te volksdansen en daaruit zijn allerlei technieken ontstaan. Dus ik denk dat het gewoon heel goed is dat die algemene basis ook bij ons op school wordt aangeboden.” In tijden van globalisering en individualisering lijkt mij dat onmisbaar. Dat je weet waar bewegingen vandaan komen. Want in alle culturen wordt gedanst en daarin heeft elk land, elke streek en cultuur haar eigen geschiedenis en achtergrond. 

‘Dans is een portret van de samenleving.’ zei Patrick Acogny over dit onderwerp. Een prachtige uitspraak die ik het liefste zonder nog verder iets te schrijven bij je achterlaat. Maar wat me wel doet denken aan wat Mervyne Scholten zei: “We proberen echt te kijken naar wie ben jij als persoon, wat wil jij aan de wereld bieden, wat wil jij doen en hoe kunnen we je daarmee helpen.” Daarmee worden hun studenten dat portret van die samenleving: een nieuwe samenleving, waarin samen één worden net zo belangrijk is als ontdekken wat jij de wereld te bieden hebt. Dat lijkt mij de ultieme samenleving: al het goede van globalisering en individualisering in één (dans-)gemeenschap!

Dàt leren, terwijl ze net van het vmbo-t, mavo of havo komen; 14, 15 of 16 jaar zijn ze. Onvoorstelbaar! Daar bovenop vindt het Nova College Dans het belangrijk, zegt Wijnand, dat een docent een specialisme heeft. Ze begeleiden hen daar in deze korte drie jaar in. Ook door zoveel mogelijk stijlen aan te bieden, zodat je ‘allround’ genoeg bent om te weten bij wie je, en naar wie je een leerling toe zou kunnen sturen als je dat specialisme als docent zelf niet hebt. Dit laatste vind ik eveneens mooi en passend bij deze tijd: omdat we elkaar, als dansgemeenschap, dan weer verder helpen!

Sanne Fokkens.

Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


Dansdocent van de toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Sanne.png

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.