Stephanie de Bruijckere: “Het is belangrijk om zelf in beweging te blijven”

Stephanie de Bruijckere en Niek Ghekiere, Algemeen Directeur van de opleiding Dans- en BewegingsTherapie in bij Agape Belgium. Niek is voormalig voorzitter van de vakgroep dans- en bewegingstherapie en verricht onderzoek naar lichaamsgerichte therapieën en spiritualiteitsbeleving. Stephanie de Bruijckere is een internationaal trainster die zich heeft gespecialiseerd in dynamische ontspanningswerkvormen, Laban Bewegingsanalyse en Bartenieff Fundamentals.

Stephanie de Bruijckere en Niek Ghekiere, Algemeen Directeur van de opleiding Dans- en BewegingsTherapie in bij Agape Belgium. Niek is voormalig voorzitter van de vakgroep dans- en bewegingstherapie en verricht onderzoek naar lichaamsgerichte therapieën en spiritualiteitsbeleving. Stephanie de Bruijckere is een internationaal trainster die zich heeft gespecialiseerd in dynamische ontspanningswerkvormen, Laban Bewegingsanalyse en Bartenieff Fundamentals.

TRENDS & CURRICULUM | Bij de negende podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Niek Ghekiere en Stephanie de Bruijckere. Zij spraken over het curriculum van de vierjarige opleiding Dans- en Bewegingstherapie bij Agape Belgium in Koolskamp. Daar leren ze studenten de danstechnieken, stappen en frases af, om juist te komen tot een authentieke en eigen dansvorm. Benieuwd wat Agape haar studenten nog meer leert? Beluister dan de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.

Reflectie: zelfzorg

Zelfzorg. Is dat niet het moeilijkste én belangrijkste wat er is? En hoe doe je dat dan met dans of door beweging? Ik heb daar de afgelopen tijd over na zitten denken. Hoe geef ik dát aan mijn leerlingen, mijn kinderen, en aan mezelf? 

Laat het toeval nu zo zijn dat dát precies is waar Stephanie de Bruijckere onze podcast mee afsluit: dat zij denkt dat zelfzorg de toekomst is en dat ze het jammer vindt “dat dansers of docenten of danstherapeuten wel de dans geven aan de ander, maar zelf dat niet meer aan hunzelf geven.” Ze geeft dus aan dat het belangrijk is om ook zelf in beweging te blijven en de helende kracht van dans aan jezelf te geven. 

Zelfzorg geef ik aan mezelf door stil te staan, goed naar mijn eigen lichaam te luisteren, te juichen, springen, stampen, weg te duiken, ineen te kruipen (alleen te zijn) en door samen met dierbaren belangrijke gebeurtenissen te vieren. Aan mijn leerlingen en kinderen geef ik dat door bijvoorbeeld echt naar hen (proberen) te luisteren, een ‘kusje erop’ te geven, knuffels te geven, samen te spelen (met dans) en hen de ruimte te geven zichzelf te zijn (in dans). 

En toen dacht ik weer aan Laban, waar Stephanie het ook over heeft: de ‘Laban/Bartenieff Movement Studies’ die ze geeft op de opleiding tot dans- en bewegingstherapeut bij Agape Belgium. Dat je met deze methode onder meer komt tot een authentieke en eigen bewegingsvorm, waarmee jij je cliënten en groep helpt helen of verder hun persoonlijkheid ontwikkelt. Niet door te werken met danspassen, maar wel met dans. Dat zouden volgens Stephanie veel meer dansdocenten mogen doen:

“Als ik ook zie met jongere kinderen, hoe vroeg kinderen al eigenlijk worden opgeleid in dansstructuren. En eigenlijk daarvoor niet zoveel de vaardigheden hebben gehad om eigenlijk hun eigen dans zelf te kunnen ervaren. Dus dat zij zelf pas voelen dat ze als danser bestaan als er bepaalde vormen worden gedanst. Ik denk dat voor een dansdocent, zeker als ze met kleuters werken of de basisschoolkinderen, het een uitdaging is om de combinatie te vinden tussen de structuur, de handvaten aan te bieden, en tevens ook de vrije expressie aan de kinderen te laten. Om te zien: wat is dans voor mij? Puur authentiek.”

Ik vind het interessant om de Laban methode erbij te pakken en zo over beweging na te denken, maar ook lastig om het daadwerkelijk in praktijk te brengen. Zo’n gesprek met Niek Ghekiere en Stephanie de Bruijckere inspireert me dan enorm. Hierdoor kijk ik de komende tijd weer anders naar mijn leerlingen en mijn danslessen. Want Stephanie legt uit dat zij vaardigheden aanreikt om de bewegingsvaardigheden te verruimen en te verbreden en dat daarmee bij de dansers ook een bredere kijk op de wereld bewerkstelligd wordt. Dat vind ik het mooiste resultaat dat je kunt krijgen!

Dit overkwam mij ook weer tijdens dit podcast interview: kippenvel en een bredere kijk op onze wereld en het verleden. Niek Ghekiere vertelt dat onze voorouders dansten om samen tegenslagen te verwerken. In de vijftiende eeuw, toen de oogst dramatisch mislukt was - wat hele families, dorpen, steden en regio’s van Nederland, Vlaanderen en Duitsland aanging - dansten zij samen extatisch op pleinen. Zij gebruikten de dans “om teleurstelling te verwerken, om verbinding te creëren met elkaar, om verbinding te krijgen met de bedoelingen van het leven op dat moment.” Dat is toch geweldig?!

Samen dansen om te verwerken. Mooie en nare emoties. In goede en slechte tijden. Dat is iets wat we ons vaker mogen herinneren. Of je nu extatisch in de club danst of samen bent in de dansstudio: houd in gedachten hoe therapeutisch en helend dans kan zijn! 

Zorg goed voor jezelf, én elkaar!

Sanne Fokkens.

Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.