Marcia Smeding: “We willen studenten die open-minded zijn en meegaan op ontdekkingstocht”

Marcia Smeding (41 jaar) is artistiek leider bij MBO DANS Goes en werkt al 11 jaar bij deze dansopleiding.

Marcia Smeding (41 jaar) is artistiek leider bij MBO DANS Goes en werkt al 11 jaar bij deze dansopleiding.

TRENDS & CURRICULUM | Bij de vijfde podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Marcia Smeding. Zij spraken over het curriculum van de opleiding MBO DANS Goes. Hier worden studenten vanaf 16 jaar opgeleid tot allround dansprofessional. Zij mogen een individuele opleidingsroute volgen en krijgen les van grote namen binnen de hedendaagse dans. Wil je weten hoe MBO DANS Goes hun blik op de (dans-)wereld verruimd? Luister dan naar de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.

Reflectie: het mbo, individualiteit en aansluiting op de arbeidsmarkt

“Mbo-instellingen bieden flexibele onderwijstrajecten die zijn afgestemd op de diverse studentenpopulatie en de vraag van de arbeidsmarkt. Hiermee maken zij een leven lang ontwikkelen mogelijk. De keuzes die ze hierbij maken vragen om een goede dialoog met het werkveld en om transparante verantwoording.” 

Dit staat in het deelrapport - de staat van het middelbaar beroepsonderwijs 2020. Een jaarlijks rapport van de Inspectie voor het Onderwijs dat in april werd aangeboden aan minister Van Engelshoven. MBO DANS Goes sluit hier helemaal bij aan. Zij bieden hun studenten een individuele opleidingsroute aan waarmee zij hun eigen dansidentiteit en unieke talenten kunnen ontwikkelen. Ze gaan uit van ‘de mens’ en hanteren, net als bijvoorbeeld Docent Dans-Euritmie in Leiden, een holistische visie. 

Marcia Smeding vertelt: “We hopen juist dat iedereen zijn eigen bewegingsvocabulair gaat ontwikkelen. Zodat je later als jij in het werkveld komt, jezelf kan onderscheiden.” De vraag die dat bij mij oproept is: Past die unieke dansidentiteit bij de vraag van de arbeidsmarkt? Heeft het huidige dansveld dat nodig? Ik kan me herinneren dat het wel een vraag is die ik meer dan 15 jaar geleden stelde op de opleiding Docent Dans in Arnhem: ‘Hoe kan ik mijn eigen dansstijl ontwikkelen?’ Ik kreeg er voor mijn gevoel niet echt antwoord op. Daarom ben ik blij dat deze studenten daar wel in gestimuleerd en begeleid worden! 

De studenten van MBO DANS Goes worden echt meegenomen op ontdekkingstocht. “Dat je ze dus echt alles laat zien wat dans kan doen en waar je dans kunt vinden en hoe het ingezet kan worden”, zegt Marcia. Daardoor leren zij de danswereld vanuit allerlei hoeken kennen, maar staan ook al met één been in de praktijk! Ze krijgen bijvoorbeeld les in Theater de Kring in Roosendaal. Daardoor maken ze al veel mee: van hoe het allemaal werkt in een theater, de evenementen- en dansbranche.

Verder worden deze mbo’ers opgeleid tot allround dansprofessional. Dus heel breed: “dat zit hem dan niet alleen in de dansstijlen, maar ook in het werkzaam kunnen zijn in alle aspecten van de danswereld”, geeft Marcia nog mee in een e-mail na de podcast, “van uitvoerend tot lesgevend, van creërend tot organiserend en van podium tot sociaal maatschappelijke projecten.” Ook de studenten zelf laten weten dat ze én willen lesgeven, én willen organiseren, én uitvoerend willen dansen. 

Dat en-en is denk ik heel erg van deze tijd. De ‘slashers’ worden ze ook wel genoemd. Zelf behoor ik daar ook toe: ik ben dansdocent / musicaldocent / choreograaf / redacteur / dramaturg en soms komt daar een functie bij of gaat er (tijdelijk) één af. Ik ben dus ook blij dat ik breed ben opgeleid, alhoewel ik eveneens denk dat mijn eigen karakter en verschillende interesses daarbij een grote rol spelen. Dit wordt van deze studenten ook gevraagd: om open-minded te zijn, zich open te durven stellen, maar tegelijkertijd bij zichzelf te blijven en hun creatieve vermogen te ontwikkelen. 

Die combinatie van individualiteit en werkbaarheid is iets wat de MBO DANS Goes zoekt bij nieuwe studenten. En wat wij dus bij onze leerlingen mogen stimuleren! 

Door open-minded te zijn en je creativiteit te ontwikkelen, maak je een leven lang ontwikkelen mogelijk. Iets waar bijvoorbeeld ook Codarts en bovenstaande Inspectie voor pleit. Minister Van Engelshoven waarschuwt dat de mbo-sector zelf moet zorgen voor aansluiting bij de arbeidsmarkt, anders kan zij ingrijpen. Dat deze mbo’ers dan ook nog eens les krijgen van het neusje van de zalm, zoals Shailesh Bahoran, maakt de stap naar het huidige dans-werkveld nog kleiner en de aansluiting op de arbeidsmarkt nog groter. 

Grote kans dat MBO DANS Goes deze waarschuwing van Van Engelshoven lekker in de wind kan slaan!

Sanne Fokkens.

Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Sanne.png

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.