Franklin Ignacio: “Kijk dan wat er wel mogelijk is, niet alleen wat er niet kan!”

Franklin Ignacio (43 jaar) werkte van 2008 tot 2017 bij het Albeda Danscollege als productieleider en docent ondernemerschap en was verantwoordelijk voor de PR & Communicatie. Sinds 2019 is hij terug bij Albeda voor het runnen van het stagebureau Dutch Dance Artistry. Zo regelde hij dat hun studenten in 2021 mee konden dansen in de shows van het Eurovisie Songfestival.

TRENDS & CURRICULUM | Bij de twaalfde podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Franklin Ignacio, hoofd van het stagebureau Dutch Dance Artistry bij het Albeda Danscollege in Rotterdam. Zij spraken over het curriculum van de mbo opleidingen Dansinstructeur (niveau 3) en Allround Danser (niveau 4), waar studenten worden opgeleid voor het commerciële danswerkveld én leren lesgeven. Benieuwd wat dat inhoudt? Beluister dan de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.

Reflectie: Je eigen meerwaarde ontdekken

De maatschappij is aan het veranderen. In deze tijden van #MeToo is er meer openheid aan het ontstaan over hoe het eraan toegaat op dansacademies en in de danswereld. Daarnaast is er steeds meer oog voor diversiteit & inclusie. Dat geeft wellicht aan dat ‘wij’ onze grenzen willen kunnen aangeven, maar ook onszelf willen laten gelden. We willen echt gezien en gehoord worden. 

En dát is wat mij raakte tijdens het podcastgesprek met Franklin Ignacio van het Albeda Danscollege, dat zij ál hun studenten zien en daarbij zéér maatschappelijk betrokken zijn. Zo moedigen ze hun studenten aan om hun eigen talenten en meerwaarde te ontdekken. Zoals Franklin zegt: “Kijk dan wat er wel mogelijk is, niet alleen wat er niet kan. Wat betekent het voor jou als je wel jouw unique selling point naar voren zou kunnen brengen. Hoe zou je je dan kunnen profileren? En dan ga je niet concurreren met al die duizend anderen, maar dan vind jij je eigen niche wel in het commerciële werkveld.” Met dit zelfbewustzijn - en een hoop lessen ondernemerschap - willen zij hun dansers en dansinstructeurs zelfverzekerd het werkveld insturen.

Daarnaast zegt Franklin over de ‘dansdocent van de toekomst’ dat de dansers en dansinstructeurs verbinding moeten houden met de maatschappij. Studenten moeten daarom weten wat er gaande is en wat er speelt in de samenleving. In een stad als Rotterdam, met haar vele etnische, culturele achtergronden en een levendige LHBTIQ+ gemeenschap, zie je dat ook terug op het danscollege. Zo vierde Albeda de kunst van drag met een mooie dansvideo (gechoreografeerd door docent Virgil Moreno) waarin de geschiedenis ervan naar voren komt en dat tevens een ode is aan de gay-cultuur en Black Trans Women. En hun performance op de uitreiking van de 010 Inclusief Award kreeg een staande ovatie!

Dat is denk ik echt uniek aan deze opleiding: dat je je eigen meerwaarde leert kennen binnen die veranderende maatschappij. Franklin vertelt dat het in de commerciële danswereld vaak gaat over ‘het mooie plaatje’, maar Albeda leert haar studenten te kijken naar hun talenten en te zoeken naar een eigen plek binnen die wereld. Als dansinstructeur hebben ze dan ook ‘extra tools’ in huis om bijvoorbeeld aan te tonen bij een opdrachtgever: ‘Ik kom niet alleen mijn lesje afdraaien, maar ik kan dit ook geheel opzetten’. Dat ondernemerschap komt eveneens naar voren in het ontwikkelen van hun portfolio en het presenteren van een ‘plan van aanpak’ tijdens het laatste studiejaar. Studenten moeten duidelijk kunnen maken waar ze heen willen en hoe zij dat willen bereiken. 

Tijdens mijn afstuderen (ArtEZ, 2005) hoefde ik geen plan van aanpak te schrijven. Toch jammer, want ik had ideeën en doelgroepen waar ik graag mee wilde werken, zoals ouderen en kinderen van het speciaal onderwijs. Beiden zijn gelukt en gebeurd! Maar het zou wel leuk en nuttig geweest zijn om later terug te lezen wat er wel en niet van mijn plannen terecht was gekomen, en in welke vorm én hoedanigheid! 

Die reflectie tijdens je opleiding - wie ben je, wat heb je geleerd en waar wil je heen - is van grote waarde voor je toekomst. En, om jezelf te leren kennen. Dat staaft mij toch in het beeld dat dit veranderd is de afgelopen zeventien jaar. Er wordt binnen de dansopleidingen - of toch in ieder geval bij Albeda Danscollege - echt meer aandacht besteed aan wie jij bent en wat je daarmee kunt bereiken. Dat vertrouwen van een opleiding in jou, dat je mag zijn wie je bent, is van levensbelang voor je toekomst. Dat het Albeda Danscollege dat vertrouwen geeft, is zeer waardevol.

Sanne Fokkens.

Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.