Annouk van Moorsel: “Het is heel belangrijk dat dansdocenten geëngageerd aan de slag gaan”

Annouk van Moorsel (58 jaar) werkt al 33 jaar bij het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sinds 2002 is ze daar coördinator van de lerarenopleiding Dans. Verder is ze voorzitter van de onderzoeksgroep CORPoREAL. Daarvoor heeft ze gewerkt als dan…

Annouk van Moorsel (58 jaar) werkt al 33 jaar bij het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sinds 2002 is ze daar coördinator van de lerarenopleiding Dans. Verder is ze voorzitter van de onderzoeksgroep CORPoREAL. Daarvoor heeft ze gewerkt als danser, choreograaf, dansmeester en dansleraar. Ze is co-auteur van het boek 4 je mee? waarin initiatielessen staan voor 6-jarigen, met cross-overs naar de kunstdisciplines drama, dans, muziek en beeld.

TRENDS & CURRICULUM | Bij de zesde podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Annouk van Moorsel. Zij spraken over het curriculum van de educatieve opleidingen Dans aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Een interdisciplinaire opleiding waar studenten worden opgeleid tot Teaching Artist. De focus ligt op creativiteit, transferable skills en maatschappelijke betrokkenheid. Benieuwd naar de andere trends op deze Vlaamse dansopleiding? Luister dan naar de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.

Reflectie: Transferable skills

Weet jij wat ‘transferable skills’ zijn? Ik wist het niet. Aan het einde van de podcast spraken Annouk van Moorsel van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en ik over de transferable skills die de studenten daar leren. In de podcast sprak ik het niet goed uit en ze corrigeerde mij daar naderhand op. Omdat ik deze benaming in de podcasts nog niet eerder tegenkwam en het prachtige competenties zijn, verdiepte ik me in deze ontwikkeling. 

Als je de term Googled, kom je het bij alle universiteiten tegen. Zoals bij de Erasmus University Rotterdam: “Vaardigheden als creativiteit, samenwerken, je probleemoplossend vermogen, kritisch kunnen denken en effectief kunnen communiceren zijn vaardigheden die door bedrijven universeel worden gezocht. Deze vormen vaak belangrijke factoren in sollicitatiegesprekken.” Om op zoek te gaan naar je eigen transferable skills worden er overal workshops, trainingen en spellen aangeboden. 

En als je er dan over leest komen de transferable skills toch behoorlijk overeen met die 21ste eeuwse vaardigheden. Waarbij ICT- en communicatievaardigheden, projectmatig werken en probleemoplossing als belangrijke vaardigheden voor deze eeuw worden gezien. Het verschil tussen transferable skills en 21ste eeuwse vaardigheden is dus miniem, zo schrijft ook de Universiteit Leiden in haar handreiking voor docenten. 

Maar voor ons als dansdocenten zijn dit wel vaardigheden waar wij in de dansles bewust aandacht aan kunnen besteden, als je dat niet al doet! Creativiteit, bijvoorbeeld, door leerlingen te leren improviseren en eigen dansfrases te ontwikkelen. Of samenwerken door gezamenlijk aan een choreografie te werken, samen op een podium te staan en elkaar te helpen als echte dansdocenten-in-de-dop. Het kritisch denken door naar elkaar te kijken en te reflecteren op dansmateriaal, thema’s, je eigen inbreng of hoe beweeg je je in een groep. En daar volgt natuurlijk het effectief kunnen communiceren op: als je je kritisch uit, natuurlijk op een constructieve manier. Hoe doe je dat en wat is daar dan wel of niet effectief aan? 

Ik moet dan gelijk denken aan hoe wij bij de Telekids Musicalschool en RTL Talent Academy reflecteren op ‘de solist van de week’. De leerlingen geven dan Tips&Tops: een Tip over wat er volgens jou nog beter kan aan de solo en een Top over wat je goed, mooi, geweldig etc. vond. Dit geeft aan dat het al goed was, maar dat er ook altijd iets te leren of verbeteren valt. Dit zegt Annouk van Moorsel ook: “Je blijft creëren. . . . Je bent altijd een kunstenaar.” 

Die transferable skills zijn natuurlijk verweven in hun opleiding, met competentie-domeinen als Het métier / De vakman, De communicator, De onderzoeker, De creator en De regisseur. Waarbij de laatste vier domeinen heel goed te linken zijn aan de bovengenoemde transferable skills. En die eerste natuurlijk wel echt gelieerd is aan het vak van dansdocent, het métier ‘dans’. Maatschappelijke betrokkenheid staat bij het Koninklijk Conservatorium Antwerpen hoog in het vaandel. Dat uit zich niet alleen in hun kunst-educatieve en sociaal-artistieke projecten, maar ook in hoe bijzonder zij hun stages vormgegeven hebben. 

Opmerkelijk is wel dat als je naar transferable skills en dans in Nederland Googled, je dan vooral verwijzingen vindt naar inclusiedans en community dans. Terwijl mijn inziens, deze transferable skills toepasbaar zijn in alle vakgebieden in de maatschappij, in alle sectoren, bij alle dansvormen. Maar wél bij uitstek door middel van kunst, cultuur en dans aangeleerd kunnen worden!

Sanne Fokkens.

Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Sanne.png

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.