Wat is de ‘Dansdocent van de Toekomst’? Een voorlopige conclusie van Sanne Fokkens

Redacteur Sanne Fokkens. Fotograaf: Marjolein van Panhuys

Redacteur Sanne Fokkens. Fotograaf: Marjolein van Panhuys

TRENDS & CURRICULUM | Wat is de dansdocent van de toekomst? Wat zijn de trends, ontwikkelingen en het curriculum op de dansopleidingen in Nederland en Vlaanderen? En hoe kunnen wij onze leerlingen voorbereiden op deze opleidingen? Dat zijn enkele vragen die aan bod komen in de podcast serie ‘Dansdocent van de Toekomst’ van redacteur Sanne Fokkens. Voor de glossy van Dansdocent.nu schreef Sanne een voorlopige conclusie. Nu ook online te lezen!

Een bevoorrecht dansdocent ben ik, dat ik mag spreken met artistiek leiders van opleidingen Docent Dans, hbo en mbo in Nederland en (in de toekomst ook) Vlaanderen! Ik sprak de afgelopen vier maanden met Lucia Marthas (LMIPA), Gia van den Akker (Docent Dans/Euritmie), Ingrid Stoepker (Codarts) en Dushica Radier (Pact+). Geweldig vind ik het om die interviews te doen. Heerlijk om met deze bijzondere, gepassioneerde en vakkundige leiders te spreken. En hoe bijzonder dat ze nu openlijk praten over het curriculum van hun opleiding. 

Dit is belangrijk voor het werkveld, denk ik, omdat we zo werken aan een transparante sector waar we samen voor het hogere doel gaan: de beste dansdocent van de toekomst. En wij, dansdocenten, weten daardoor beter hoe we onze leerlingen het beste voor kunnen bereiden op die opleidingen. Want de sector verandert snel. Aan de hand van deze interviews zijn er een aantal overeenkomsten, trends, nieuwe ontwikkelingen én uitzonderlijkheden in het curriculum van de opleidingen te ontdekken. Tijd voor een voorlopige conclusie. 

Techniek

Alle vier de opleidingen richten zich in het curriculum op ‘techniek’, al is het de basistechniek van de verschillende dansstijlen. Dat had ik wel verwacht. Natuurlijk worden wij daarin opgeleid; dat heb ik vijftien jaar geleden aan den lijve ondervonden. Maar dat de verschuivingen in het curriculum bij de opleidingen, die tegenwoordig meer ‘studentgericht zijn, ook een gemis aan techniek bij de aankomende dansdocenten opleveren, had ik niet zo op het netvlies.

Dat die danstechniek gemist wordt bij de aanwas van nieuwe studenten, horen we terug in de podcasts. Lucia Marthas (LMIPA, Amsterdam & Groningen) antwoord op de vraag hoe wij onze leerlingen kunnen voorbereiden op hun opleiding: “Basistechniek! Basistechniek! Basistechniek!” Volgens haar moeten ze leren wat lijnen zijn, basiselementen zoals tijd- en ruimtegebruik, maar ook: hoe strek je je voeten? Deze vaardigheden missen zij momenteel bij de nieuwe studenten.

Ook Dushica Radier, van de mbo opleiding Pact+ Dans (Amsterdam), mist dat: “Ik vind het jammer dat er tegenwoordig weinig op techniek wordt gezeten! Want het is zo belangrijk om te weten dat je knieën over je tenen heen moet doen als je een plié maakt.” Zij erkent dat trucjes erbij horen en belangrijk zijn: wie wil niet die achterwaartse flip zien, of dat been naast je oor of een driedubbele pirouette? Maar daar is die basistechniek voor nodig en daar worden de ‘trucjes’ alleen maar beter van. 

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van het artikel. Of bestel onze glossy!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Schermafbeelding 2020-08-18 om 11.09.08.png

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.