Dushica Radier: “Wij willen creatievelingen die buiten hun comfortzone durven te gaan”

Dushica Radier (56 jaar) is artistiek leider en coördinator Dans bij Pact+ Amsterdam. Ze heeft een achtergrond als danser en dansdocent moderne dans en showballet. Sinds 2013 werkt ze ook als danstherapeut.

Dushica Radier (56 jaar) is artistiek leider en coördinator Dans bij Pact+ Amsterdam. Ze heeft een achtergrond als danser en dansdocent moderne dans en showballet. Sinds 2013 werkt ze ook als danstherapeut.

TRENDS & CURRICULUM | Bij de vierde podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Dushica Radier. Zij spraken over het curriculum van de mbo opleiding Pact+ Dans (ROC) Amsterdam. Daar krijgen studenten vanaf 16 jaar drie jaar lang les in de basis van verschillende hedendaagse dansstijlen. Daarnaast worden ze opgevoed in hoe je je als dansende maker of makende danser beweegt in het toekomstige werkveld - of het hbo. En zij leren van hun voorgangers, alumni van de opleiding. Wil je weten wat deze jonge dansers nog meer leren? Bijvoorbeeld over het opzetten van een eigen lespraktijk? Luister dan naar de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.

Reflectie: Het goede voorbeeld, certificaten, bevoegdheid en de techniekdocent

In het nagesprek met Dushica Radier zei ze me dat ze het jammer vond dat ze er tijdens de podcast niet aan had gedacht om te vertellen over haar wens - en volgens haar de noodzaak - voor een intensieve cursus. Een cursus voor (bijvoorbeeld) deze afgestudeerde mbo’ers om zich meer te kunnen verdiepen in didactiek en fysiologische kennis. Met als resultaat een geldig certificaat waarmee ze nog beter als dansdocent en/of workshopleider aan de slag kunnen. Wel een cursus die te volgen is naast je werk natuurlijk.

En dat brengt mij op de volgende gedachten: in Nederland is dansdocent een vrij beroep. Je mag dat ten alle tijden uitvoeren. Of je nu een hbo of mbo diploma hebt, of helemaal geen! Gelukkig is er de organisatie Dansbelang, die een Kwaliteitsregister Dansdocent beheert en deze docenten elke vier jaar opnieuw accrediteerd. Aantoonbare kwaliteit in lesgeven, het nastreven van kwaliteit en het bijhouden ervan, is waar het register zich op richt. Door de cursus die Dushica wenst, zou je die kwaliteit bij deze afgestudeerden ook beter kunnen bereiken.

Maar wat is kwaliteit in lesgeven? Dat je je leerlingen optimaal bereikt door de juiste hippe muziek en moves te gebruiken? Of dat je gespecialiseerd bent in die ene techniek: ballet, de klassieke dans? Of dat je precies weet hoe je je leerlingen aanstuurt zodat ze zelf gaan maken en dansen, op hun eigen unieke manier? Natuurlijk moeten al die verschillende typen dansdocenten nààst elkaar blijven bestaan. Feit is wel dat er naast de hbo geschoolde dansdocenten, nu ook veel mbo dansleiders en -coördinatoren het werkveld in komen.Dus laait de discussie over cursussen, certificaten, bevoegdheden en ‘de techniekdocent’ met regelmaat weer op. 

Zo ook bij bijvoorbeeld de Ronde Tafel gesprekken van ArtEZ, waar mensen uit het werkveld en alumni voor worden uitgenodigd om te praten over de opleiding in relatie tot het werkveld. Als adviseur (dans) en alumnus neem ik daar regelmatig aan deel. En dan wordt er gezegd: ‘Waar is toch die goede balletdocent, die onze leerlingen nog degelijk deze techniek aanleert?’ Dushica vraagt het ook: “Waar is de klassieke balletdocent gebleven?” Ook bij Kunstfactor (sectorinstituut voor Amateurkunst, nu LKCA) hadden we gesprekken over bevoegdheid, doorstroming van mbo naar hbo en wat de dansdocent van nu is.

Ik denk zelf dat het aan je doelgroep ligt. Daar leren ze naar kijken bij de Pact+ Dans. “Ze krijgen les in doelgroepen, dat je daar op moet gaan letten.” zegt Dushica. Als docent moet je ‘een goed voorbeeld’ zijn. In de eerste plaats in die stijl of dansles waar je leerlingen voor gekozen hebben. Maar ook een goed voorbeeld in techniek, in didactiek, in samenwerken, in hoe je als mens in een dansles met elkaar omgaat. Dat is nooit allemaal even sterk, maar dat deze kwaliteiten in de dansdocent aanwezig zijn, is wel essentieel denk ik. Die goede voorbeelden krijgen deze mbo’ers van hun voorgangers: de alumni van deze opleiding. Dushica zegt dan ook: “Ik vind het van belang dat het voorbeeld wat zij geven, weer in de opleiding terug te laten komen.”

En dàt ben ik bij andere dansopleidingen nog niet zo intensief tegen gekomen. Dat alumni assessoren (examinatoren) zijn en veelvuldig teruggevraagd worden. Dushica vraagt de alumni om als externe te dienen: om les te geven, te praten en interviews te geven. Dat mooie voorbeelden impact hebben, zie je ook op de website van Pact+ Dans terug. Eén daarvan is Elaisa van der Kust. Zij wil met haar platform Rooted Journey, in 2016 opgericht samen met danscollega Angelo Ormskerk (a.k.a. Ngudjal Kwamé), bijvoorbeeld een stimulerende factor zijn voor jongeren die een toekomst zien in de kunst.

Zo is de cirkel, van student naar alumni, mooi rond en kan je zien dat de basis die deze opleiding legt bij deze studenten hen verder helpt. Luister de podcast om te weten hoe Pact+ Dans dat aanpakt en jonge dansers de bouwstenen voor hun eigen carrière aanreikt. Deze toekomstige workshopleiders leren open te staan, onderzoek doen en hun creativiteit te ontwikkelen. Zij worden uitgedaagd om buiten hun comfortzone te treden en zelf dat mooie voorbeeld te worden. Al die bouwstenen, kunnen wij onze leerlingen ook alvast proberen mee te geven.

Sanne Fokkens.

Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


Dansdocent van de Toekomst

Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?

Sanne.jpg

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.