6 tools om emotionele ontlading te stimuleren in jouw danslessen

Rosa en Jon. Fotograaf: Rita Kuenen.

WERKPLEZIER & DIDACTIEK | Dansen als uitlaatklep. Dit ervaart Rosa Poels in lessen van de Noorse choreograaf Jon Ole Olstad. In zijn danslessen kan ze haar emoties verwerken zonder erover te hoeven praten. Ze is daar zo van onder de indruk dat ze haar masterscriptie erover schreef. In dit artikel deelt ze de uitkomsten van haar onderzoek om jou als dansdocent te inspireren. Lees verder voor 6 tips om het therapeutische effect van dans te stimuleren tijdens jouw danslessen. 

Dans: een uitlaatklep voor emoties

Op een koude winteravond sta ik in een donkere, ondergrondse dansstudio in Londen. Met mijn ogen dicht neem ik de pianoklanken en zang van Donny Hathaway in mij op. Terwijl ik diep inadem omdat de choreografie bijna begint, roept Jon Ole Olstad “For yourself!”. Zijn woorden raken mij diep en ik begin te dansen. 

Met mijn ogen nog steeds gesloten drop ik mijn bovenlichaam en arch ik naar het plafond terwijl ik met mijn armen om de beurt nog verder omhoog reik. Ik geef mij over aan de zwaartekracht en laat mezelf op de grond vallen. Hierna volgt er een lang grondstuk met aantrekken en afstoten, gevolgd door verschillende rolls, tot ik mijzelf met een arch weer omhoog laat gaan. Ik geef mij over aan de muziek en Olstad’s “Go, go, go!” laat mij boven mezelf uitstijgen. 

Pas wanneer de choreografie uitgedanst is word ik mij weer bewust van de studio en de andere dansers die aan de zijkant staan te kijken. Ik voel een ontlading. Ik barst in tranen uit, niet wetende waarom ik plots zo emotioneel ben…

Het emotioneel ontladen zoals ik deed tijdens deze dansles van Jon Ole Olstad in Londen, geeft voor mij een diepere betekenis aan dans. Vanaf het moment dat ik in 2017 deze Noorse choreograaf in hedendaagse dans zag optreden, tijdens een dansfestival in Zuid-Italië, wist ik dat ik zijn lessen moest gaan volgen. Zijn onbevangenheid als danser, volledige overgave aan de muziek en emotionaliteit, gecombineerd met technisch uitdagende bewegingen… Het raakte mij diep! 

De connectie die ik voel tussen mijn emoties en lichaam bij het dansen van zijn choreografieën drijft mij ertoe om zo vaak mogelijk zijn lessen te volgen. Dans krijgt voor mij dan de vorm van een soort therapie. Ik kan diepgewortelde gevoelens en emoties die niet worden uitgesproken een plek geven, ze eruit dansen. Dit is iets wat ik in zekere mate van kinds af aan heb ervaren. Het heeft mij gemotiveerd om mijn eigen passie voor dans als docent over te dragen op anderen, zodat ook zij kunnen ervaren hoe fijn en waardevol het is om te dansen. De emotionele ontlading die ik in Jon Ole Olstad’s lessen ervaar is echter sterker dan die ik uit andere lessen ken. Waar komt dit vandaan? Wat is het in Olstad’s choreografieën, of in zijn manier van lesgeven, dat deze emotionele ontlading bij mij opwekt? 

Deze vragen en ervaringen inspireerden mij om me voor mijn scriptie voor de master Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht in 2020/2021 te verdiepen in Jon Ole Olstad als choreograaf én als docent. Dit heb ik gedaan door Olstad te interviewen en door video-opnames van mijzelf in zijn danslessen te analyseren. Dit leidde tot mooie inzichten over hoe wij als dansdocenten onze leerlingen kunnen begeleiden in het ervaren van dans als emotionele uitlaatklep. Deze inzichten deel ik graag met mijn collega’s!

Benieuwd naar de tips van Rosa? Log dan in om verder te lezen!


WERKPLEZIER & DIDACTIEK

Over één ding zijn dansdocenten het allemaal eens: wat een uitdagend en veelzijdig beroep hebben wij! Door middel van dans kunnen wij leerlingen begeleiden in hun algemene leerproces. Aan de hand van verschillende didactische werkwijzen leren we ze elke keer dat stapje meer. En dat geeft ons voldoening. Als dansdocent sta je er echter meestal alleen voor. Het is vaak creatief zoeken naar oplossingen voor de problemen waar je tegenaan loopt. Hoe bereid je je schooljaar voor? Hoe ga je te werk binnen verschillende contexten? Hoe gaan we de eindvoorstelling vormgeven? Maar vooral… Hoe behoud ik plezier in mijn beroep? Dat alles lees je in de rubriek ‘Werkplezier & Didactiek’!

Rosa Poels

Rosa Poels is redacteur voor de rubrieken ‘In the spotlight’ en ‘Internationaal Dansonderzoek’. In 2021 behaalde zij haar master Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan Universiteit Utrecht. Daarvoor studeerde ze Algemene Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tijdens deze studies ontwikkelde zij een passie voor schrijven. Dansen doet ze al heel haar leven in de dansschool van haar moeder: Dizzy Dance in Venray. Sinds 2013 geeft Rosa daar ook met veel plezier danslessen aan jongeren. In 2020 behaalde ze de verklaring van bekwaamheid als Jazz dansdocent bij Dansbelang NBDO. In haar schrijven, lesgeven en dramaturgie streeft zij naar een verbinding tussen theorie en praktijk.