Je hoeft niet perfect te zijn om goed genoeg te zijn!

Ginny Pauw.

GEZONDHEID | Online krijgen we het ene prachtige plaatje na de andere voorgeschoteld. Perfect, foutloos, volmaakt… Zo zien we de dansers die ons inspireren en de docenten van wie we leren. Maar ook zij zijn wel eens onzeker! Dus is het als danser wel realistisch om te streven naar perfectie? En is het überhaupt nodig om perfect te zijn voordat je een succesvolle danscarrière op kunt bouwen? In dit artikel deelt Ginny Pauw haar eigen ervaringen met dit vraagstuk.

PAS ALS IK…

Je hoeft niet perfect te zijn… om goed genoeg te zijn! Als je het mij vraagt, is dit één van de meest rake uitspraken. Eentje die je een paar keer moet lezen om hem écht door te laten dringen. 

Ik merk dat er heel veel mensen zijn die wachten op het perfecte moment, voordat zij een volgende stap durven te zetten. Ook bij dansers zie ik dit vaak gebeuren. Dansers die prachtige dromen hebben, maar niet tot actie durven overgaan. Herken jij jezelf in één van de volgende scenario’s? 

  • ‘Pas als ik de stijl hiphop tot in de puntjes beheers, ga ik meedoen aan de auditie voor dat toffe televisieprogramma’.

  • ‘Mijn dansvideo’s zijn minder goed dan de video’s die ik op Instagram zie bij andere dansers, dus ik ga die van mij niet posten’.

  • ‘Als ik een afgetrainde buik heb, dan pas ga ik een nieuwe portfolioshoot inplannen’.

  • ‘Pas als ik net zo goed ben als de rest van de dansers in de les, ga ik vooraan staan’.

Waarom wachten we allemaal op dat perfecte moment, voordat we echt ergens vol voor durven te gaan? Ik kan je één ding vertellen... Dat perfecte moment gaat er nooit komen! 

WAT IS PERFECT?

Op Vandale.nl wordt de term ‘perfectie’ omschreven als “de afwezigheid van fouten of gebreken”. Dan zou je kunnen zeggen dat een dansvideo perfect is, als je de choreografie zonder fouten uitvoert. Maar los van het uitvoeren van een foutloze choreografie, verwachten we ook van onszelf dat we de perfecte uitstraling laten zien, de perfecte balans, de perfecte controle, de perfecte dynamiek, de perfecte energie, de perfecte camera-hoek hebben en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Verwachten we zo niet het onmogelijke van onszelf? En wanneer kan je nou zeggen dat jouw uitstraling of energie geen fouten of gebreken bevat? Dat is nogal lastig vast te stellen, vind je niet? 

Op Wikipedia.nl wordt het woord perfectie op een andere manier omschreven. Volgens Wikipedia betekent perfectie dat een bepaald wezen een bepaalde eigenschap in de hoogste mate bezit. Maar ja, wanneer bezit je de eigenschap ‘clean dansen’ tot in de hoogste mate? Is het niet een feit dat je als danser altijd kan blijven groeien en ontwikkelen? Dat betekent dus dat je al die eigenschappen nooit in de hoogste mate kan bezitten en dus ook nooit perfect zult zijn tijdens het dansen.

Waar je ook staat in jouw danscarrière of jouw ontwikkeling als danser, er valt altijd wel iets te vinden waar je op dat moment aan kan werken. Je bent als danser namelijk nooit uitgeleerd. En dat is tegelijkertijd ook één van de mooiste dingen van ons vak. Er zijn zoveel stijlen om te leren. Er ontstaan elke week nieuwe moves. En er zijn over de hele wereld misschien wel duizenden choreografen om van te leren. 

Dus je kan jezelf als danser áltijd blijven pushen om door te groeien. Maar dat is geen reden om niet nu al je dromen achterna te gaan! 

OOK IK VOND MEZELF NIET GOED GENOEG

Zo heb ik zelf nogal spijt van een droom die ik te lang in de wacht heb gezet. Namelijk: dansen in Londen. 

In 2015 deed ik mee als uitvoerend danseres aan het programma Dance Dance Dance. Het was het eerste grote televisieprogramma dat ik mocht doen en ik mocht met een geweldig team van choreografen en dansers samenwerken. De groep dansers bestond grotendeels uit dansers uit Londen. En wat hebben zij mij toen geïnspireerd! Al hun verhalen over toffe jobs in Londen zorgde ervoor dat mijn vuurtje extra werd aangestoken: ik wilde ook naar Londen om daar als danseres te gaan werken. Mijn ‘London dream’ was geboren.

Maar helaas bleef het heel lang bij een droom en durfde ik niet de stappen te zetten om mijn droom waar te maken. Als ik heel eerlijk ben, was ik bang. Bang om te falen, bang om niet goed genoeg te zijn en bang dat ik naast al die geweldige dansers helemaal geen kans zou maken. Londen is dé stad in Europa waar de top van de danswereld zich heeft verzameld. Zou ik het met de ervaring die ik had opgedaan in Nederland wel kunnen bijbenen daar in Engeland? Kan ik dit wel? 

Wat andere dansers of choreografen ook tegen me zeiden, ik durfde niet die ene stap te zetten.

Toen begon de tijd van uitstellen, uitstellen en nog eens uitstellen. Af en toe ging ik een weekje naar Londen om lessen te volgen en connecties op te bouwen, maar echt de mogelijkheid voor mezelf creëren om aan het werk te kunnen in Londen, durfde ik gewoon niet. Ik dacht dat ik geen kans maakte in die stad vol perfecte dansers.

We spoelen even vijf jaar vooruit, het is januari 2020. Ik heb ein-de-lijk de moed verzameld om de move naar Londen te maken. Ik heb een enkeltje gekocht en ging naar Londen met de gedachte: ‘Ik ga het gewoon doen. Wat heb ik te verliezen? Als ik zo graag die buitenlandse carrière wil, dan ben ik ook de persoon die actie moet ondernemen. Want die carrière komt niet zomaar aanwaaien!’

Eenmaal aangekomen in Londen, schreef ik mij direct in voor een auditie voor een geweldige show voor Netflix (die vanaf 2023 te zien is). En misschien voel je hem al aankomen: ik kreeg de job! Ik was natuurlijk super happy, want ik had mijn allereerste opdracht in Londen te pakken, maar tegelijkertijd baalde ik ook enorm van mezelf. Waarom heb ik zolang gewacht? Was ik hier vijf jaar lang bang voor? 

Ik heb achteraf gezien spijt dat ik niet eerder deze stap heb gemaakt en voor mijn gevoel heel wat kostbare jaren van mijn danscarrière kwijt ben geraakt door angsten, twijfels over mezelf en onzekerheden. En dat alles omdat ik dacht dat ik niet goed genoeg was.

STOP MET UITSTELLEN

Zelfs de meest succesvolle dansers in de danswereld zullen een paar punten kunnen noemen die zij van zichzelf niet perfect vinden en waar zij graag nog in zouden willen ontwikkelen. Maar dat er altijd wat te leren valt, betekent natuurlijk niet dat je op dit moment nog niet goed genoeg bent om bepaalde stappen te kunnen zetten!

Jouw grootste voorbeeld op het gebied van dans begon diens carrière ook niet met de bak ervaring die die nu heeft. Al die inspirerende dansers, docenten en choreografen zijn begonnen met nul ervaring. Zij zijn zo goed en succesvol geworden door alle enge en uitdagende stappen die zij hebben gezet. Als zij hadden gewacht op dat ene perfecte moment om zichzelf zichtbaar te maken, zouden ze nu misschien nog aan het wachten zijn. 

Het is zo zonde dat we streven naar perfectie, voordat we in de actiemodus durven te stappen. Perfectie bestaat niet, dus waar wacht je op? Durf het perfecte plaatje los te laten en ga datgene doen waar je al veel te lang mee wacht!

Je bent goed zoals je bent. Doe de dingen waar je blij van wordt en wees niet bang ergens vol voor te gaan. Je hebt maar één danscarrière, dus pak die kans! 

DOE HET GEWOON! 

Ik wil je na het lezen van dit artikel dan ook uitdagen in de actiemodus te komen. Boek de portfolioshoot bij die geweldige fotograaf, meld je aan voor een les van die choreograaf waar je graag mee zou willen samenwerken, post die toffe dansvideo, stuur die agency een berichtje om jezelf voor te stellen of schrijf je in voor de auditie van jouw droomklus. 

Laat de gedachte ‘wat als...’ los en ga het gewoon doen. Perfect of niet, die ene stap zetten is altijd beter dan niets doen. Je hoeft niet perfect te zijn om goed genoeg te zijn.

Bronnen

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor Dansers.nu, en werd gepubliceerd op 14 november 2022.


GEZONDHEID & ANATOMIE

Er wordt steeds meer (sport-)wetenschappelijk onderzoek gedaan binnen de dans. Helaas vinden deze inzichten vaak niet direct de weg naar de praktijk. Dat is zonde! In de rubriek Gezondheid & Anatomie worden wetenschappelijke bevindingen daarom vertaald naar praktische tips die jij als dansdocent kunt toepassen binnen je lessen. Ontdek hoe je de dansprestaties van je leerlingen kunt verbeteren en hoe je blessures kunt voorkomen.

Ginny Pauw

Ginny was redacteur ‘Personal branding & Carrière’ voor Dansers.nu. Na haar studie Pedagogische Wetenschappen ging zij fulltime aan de slag als danseres, dansdocent & (assistent) choreograaf. Ginny danste in tv-programma’s en producties in binnen- en buitenland, zoals Dance Dance Dance & de MTV EMA’s. Ze deelde het podium met artiesten als Dua Lipa, Kylie Minogue en Ava Max. Met haar bedrijf Ginny Pauw Coaching begeleidt ze ambitieuze dansers, vanuit haar eigen ervaring in het commerciële werkveld.