Docent, danser, of allebei? Het grote dilemma

Op de foto: Rinus Sprong (hoofdrol: Frederik Verreck), Alessia Crema, en Artistiek directeur Thom Stuart.

YOUNG DANCE PROFESSIONAL | Dansdocent Alessia Crema is afgestudeerd tijdens een van de lockdowns van COVID-19, zonder op het toneel te hebben kunnen staan! Ze wilde zo graag nog optreden dat ze haar kans heeft gegrepen: deel uitmaken van het corps de ballet van de jaarlijkse kerstproductie van De Dutch Don’t Dance Division. Maar hoe gaat dat eigenlijk, het doceren en danser zijn combineren? Dat lezen jullie in deze blog van Alessia.

Ik wil dansen!

Op een dag kwam een post voorbij op mijn Facebook feed: een auditie oproep voor de jaarlijkse kerstproductie van De Dutch Don’t Dance Division (DeDDDD). Er stond:“Het grote succes uit 2019 van choreografen Rinus Sprong & Thom Stuart keert na 2 jaar eindelijk terug en wel in het gloednieuwe Haagse theater ‘Amare’. De feestelijke partituur van Carl Davis vermengt klassieke muziek met traditionele Christmas Carols, gespeeld door Het Residentie Orkest.”

Mijn buik begon te kriebelen: was dit eindelijk mijn kans om aan een grote productie mee te doen, na de grote COVID-19 ramp? In mijn vierde jaar op Codarts heb ik namelijk geen voorstelling gedanst en heb ik niet op het toneel gestaan. Afstuderen als dansdocent zonder te dansen... dat is een beetje raar, toch?! Als vierdejaars hadden we de kans om alle andere jaren te coördineren, zelf stukken te maken en te dansen, maar dat is dus niet gebeurd. Ik ben mijn docenten wel dankbaar dat ze allerlei online opties hebben bedacht zodat we tenminste konden afstuderen, maar het is toch niet hetzelfde. Ik had daarom heel veel zin om eindelijk weer echt te dansen! 

Bovendien vind ik het belangrijk om als dansdocent ook als danser actief te zijn. Ik wil mijn fanatieke leerlingen kunnen motiveren om te streven naar een carrière als uitvoerend danser. Maar als ik zelf weinig podiumervaring heb, dan is het alsof ik een lasagne wil verkopen als de beste ter wereld, zonder dat van te voren geproefd te hebben en zonder te weten wat de precieze ingrediënten hiervoor zijn (En natuurlijk moet ik hier alweer een lasagna als voorbeeld gebruiken… Sorry, maar ik blijf nog steeds Italiaans!)

Met mijn leeftijd zou ik bij de kerstvoorstelling van DeDDDD mee kunnen doen aan het corps de ballet (14-26 jaar). Dat leek mij leuk! Twee kliks en dat was het, ik was aangemeld. Maar toen begon ik te twijfelen: wanneer waren de repetities? Zou ik het logistiek redden met mijn eigen lessen? Dit was geen betaalde baan, dus zou ik het ook financieel redden?

But first: puzzelen

Voordat ik überhaupt auditie ging doen, moest ik alvast een heleboel dingen regelen. Ik zou namelijk tot aan de kerst, naast mijn 20 uren lesgeven, ook elk weekend 5 uren moeten repeteren. Mijn lesrooster bij verschillende scholen moest daarom even aangepast worden als ik aan deze grote kerstproductie mee wilde doen. Het stomme was dat ik alles alvast moest omgooien, terwijl de kans bestond dat ik niet aangenomen zou worden. En dan zou alles voor niks geweest zijn. Maar gelukkig werk ik voor geweldige dansscholen. 

Met name één school zou getroffen worden door mijn extra afspraken en ik was heel bang dat de coördinator gewoon ‘nee’ zou zeggen. Maar ze zei niet alleen ‘ja’, ze hielp mij zelfs om te puzzelen en in mogelijkheden te denken om een goede oplossing te vinden. Zowel voor mijn leerlingen als voor mezelf (Grazie Willeke!). Ze begreep heel goed dat ik deze leuke kans niet kon laten schieten en dat het een meerwaarde is voor mijn eigen ontwikkeling en de danslessen die ik geef. Twee danslessen worden tot en met de kerst samengevoegd en een andere dansles is naar een andere dag verplaatst. Zo zou ik daar les kunnen blijven geven én op tijd mijn trein kunnen pakken om bij de repetities aanwezig te zijn. Mijn roosterprobleem was dus opgelost. Hoera!

Dan bleef alleen nog het financiële probleem over. Ik zou 100 euro moeten betalen om deel te nemen (inclusief repetities, lessen, kostuums en make-up), plus twee keer per week uit mijn eigen broekzak een retourtje Rotterdam - Den Haag. Hoe heb ik dat opgelost? Nou, ik heb hiervoor gewoon een beetje van mijn spaargeld gebruikt, en ik heb een kortingsabonnement gekoppeld aan mijn OV-chipkaart zodat ik in de daluren goedkoper kan reizen. Natuurlijk zou ik liever een betaalde opdracht als uitvoerende danser willen hebben, maar ik zou het ook stom vinden om deze kans te missen. 

Alles was dus geregeld. Fijn. Nu kon ik me helemaal op de auditie concentreren en mij hiervoor lichamelijk en geestelijk voorbereiden.

De auditie

Zoals ik eerder schreef, waren ze voor het corps de ballet op zoek naar dansers van 14 tot 26 jaar. Dat is een GROOT leeftijdsverschil! Ik merkte het meteen bij de auditie toen groepjes bij elkaar kwamen in de zaal: de dansers die twee jaar geleden mee hadden gedaan en alvast de choreo gingen oefenen, de hypernerveuze balletacademie-tieners die zich zorgen maakten over het perfecte knotje en met paniek in de ogen de rest van de dansers bekeken, en als laatste de amateurdansers, dansstudenten of afgestudeerden (zoals ik), die met verschillende balletjes, foam rollers en therabands aan het opwarmen waren. Het viel mij op dat veel dansers niet zo goed wisten hoe je je lichaam eigenlijk moet opwarmen voor een les… Iets om over na te denken als docent? (Of om over te lezen in dit artikel!)

De auditie ging vlot: een makkelijke balletles en dan repertoire leren. Wat ik heel interessant vond om te zien is dat de meesten echt ‘balletdansers’ waren. Zij konden zonder problemen de barre en het midden volgen, maar toen we het wat meer moderner repertoire gingen leren die ook stukken over de grond had, hadden veel deelnemers er moeite mee. Het was heel zichtbaar wie alleen in ballet was getraind en wie ook een moderne danstraining had gevolgd. Wie knalde met de knieën op de grond en wie rolde soepel met de juiste techniek over de grond zonder geluid. Wat mij betreft ook iets om over na te denken als balletdocent… je leerlingen stimuleren om ook andere dansstijlen uit te proberen! 

Dit is geen kritiek, maar puur een observatie en een reflectiepunt dat nuttig kan zijn voor de dansdocenten van wie de leerlingen naar een auditie gaan, om te weten hoe ze hen hierop kunnen voorbereiden.

Zelf heb ik voorheen mijn auditerende leerlingen aangeraden zichzelf te informeren over de instelling waar ze de auditie gingen doen. Je gaat toch ook niet naar een sollicitatiegesprek zonder iets te weten over je toekomstige baas of functie?! Maar nu, na mijn DeDDDD-auditie, ga ik ook meer tips geven over de opwarming en de mindset die je nodig hebt (niet stressen, gewoon je best doen!).

Na veel zweten, lachen en een leuke choreografie ben ik naar huis gegaan. Pas een paar dagen later kwam de uitslag... Ik kan dit jaar helaas niet naar mijn familie in Italië gaan voor kerst, want… IK BEN AANGENOMEN! :)  

De repetities

Ken je het verhaal? A Christmas Carol gaat over meneer Scrooge, die in deze productie Frederik Verreck heet. Hij is een financier en geldwisselaar die zijn hele leven alleen maar aan geld heeft gedacht en verder niks. Tijdens het verhaal wordt hij bezocht door drie geesten (van het verleden, het heden en de toekomst) en gaat door een spirituele metamorfose. Bij DeDDDD ben ik, samen met mijn cast, deel van de geestengroep die voorbij komt als de hoofdgeesten voor Verreck verschijnen. Soms moeten we gewoon props verplaatsen, maar we hebben ook veel te dansen!

Tijdens de repetities volgen we altijd eerst een balletles en daarna gaan we aan de slag met het repertoire. Omdat er in het corps de ballet ook jonge dansers zijn, was ik bang dat de choreografie niet uitdagend genoeg zou zijn voor mij. Spoiler alert, dat is gelukkig wel het geval! Je moet zeker een goede conditie hebben want je moet vaak het toneel oversteken of in een kring dansen. Dan moeten we grote afstanden afleggen op behoorlijk snelle muziek. Tijdens de repetities moeten we af en toe ietsje langzamer gaan zodat iedereen het materiaal kan leren, maar als we voluit dansen is het echt wel pittig. De choreograaf (Thom Stuart) en de repetitor (Maud Tielemans) zien heel scherp wie extra aandacht nodig heeft. Als dat het geval is, dan wordt de groep gesplitst om verder te kunnen werken zonder dat iemand achter blijft.

Ik hoop dat deze ervaring mij nieuwe inzichten gaat brengen over wat het betekent om deel uit te maken van een hardwerkend groep, die streeft naar een grote professionele productie. Voor nu, middenin de repetitieperiode, vind ik het geweldig om mee te doen. Naast de repetities met de casts, krijg ik ook de kans om les te volgen samen met het dansgezelschap van DeDDDD. Het is zo leuk! We krijgen zoveel energie van elkaar en ik ben heel gemotiveerd om mijn best te doen. Ik heb dit gevoel erg gemist toen ik thuis was tijdens de lockdown.

Kom je kijken? 

Ik ben zo blij dat ik mee kan doen met A Christmas Carol! Het wordt een leuke en spannende voorstelling deze kerst. Kom je ook kijken? Ik zie je graag in het publiek verschijnen van 25 t/m 29 december in Den Haag! Ik daag je uit om mij te herkennen met mijn spookachtige make-up en kostuum. ;)

Klik op onderstaande afbeelding voor info & kaartjes bestellen!


YOUNG DANCE PROFESSIONAL

Hoera! Je bent afgestudeerd als dansdocent. En nu? In de rubriek ‘Young Dance Professional’ lees je alles over de perikelen van een jonge dansdocent. Wat komt ze tegen in het werkveld? Is ze daarop voorbereid door de opleiding? Wat zijn de successen? En de uitdagingen? Onze redacteur deelt haar ervaringen en nodigt je uit om mee te denken en je eigen ervaringen te delen. Je staat er niet alleen voor!

Alessia Crema

Alessia Crema is redacteur Young Dance Professional. Ze studeerde in 2020 af aan de opleiding Docent Dans van Codarts Rotterdam. Ze groeide op in Italië en spreekt vijf talen. Ze heeft als danseres en dansdocent gewerkt in Oostenrijk, Kaapverdië, Schotland, China en natuurlijk Italië. Momenteel geeft ze les in ballet en moderne dans bij verschillende dansscholen in Rotterdam en Den Haag. In haar vrije tijd kookt ze graag en zorgt ze voor de honden in het lokale dierenasiel. Voor Dansdocent.nu schrijft ze over haar leven als jonge dansdocent en deelt ze haar bloopers en successen.