In de spotlight: Cornee Hordijk van Happy Dance

Cornee Hordijk

Cornee Hordijk

INTERVIEW | Cornee Hordijk (34 jaar) werkt als dansdocent het liefst in het buitenland met weeskinderen. Of in Nederland op AZC’s. Bijvoorbeeld in samenwerking met War Child en Tony Chocolonely. Sinds een paar jaar stort hij zich volledig op zijn passie: kinderen op een positieve manier in beweging brengen en hun talent aanspreken. Daarvoor gebruikt hij vrolijke muziek die past bij hun belevingswereld. Cornee omschrijft zichzelf als een ‘blij persoon’ en zijn bedrijf heet dan ook Happy Dance. Wil je meer weten over deze maatschappelijk geëngageerde dansdocent? Lees het interview!

Waarom heb je ervoor gekozen om dansdocent te worden? 

Ik heb mijn hele leven gezocht naar wat ik wilde worden, maar toen ik als vrijwilliger in een ontwikkelingsland met weeskinderen mocht dansen WERD ik wat ik wilde zijn; dansdocent. 

Ik kreeg de kans om naar Nepal te gaan voor drie maanden om dansles te geven op een internationale theaterschool gerund door Nederlanders. Met de opbrengsten uit het particuliere lessen organiseerden ze ook activiteiten voor weeshuizen. Ik heb klassiek ballet leren geven aan rijke kids, maar ook musical-les aan weeskinderen. Daar op een heel arm weeshuis ver in de bergen zag ik de werkelijke kracht van dans; het verbindt, brengt positieve energie en maakt kinderen gelukkig. Precies dát wat ook bij mij als kind (maar nog meer als volwassene) gebeurde als ik danste! Nu is dit mijn missie geworden met Happy Dance.

Ik kan gewoonweg niet anders omdat dansen mij gelukkig maakt, helpt om te zijn wie ik wil zijn en het mijn passie is om anderen te laten bewegen. Het heeft mijn leven perspectief gegeven en een doel om voor te leven. Ik bied dansworkshops aan op plekken waar dat niet eerder is gedaan of waar beweging van grote waarde kan zijn voor het geluk van kinderen. Daarvoor werk ik samen met organisaties die achter mijn missie staan, zoals War Child en Tony's. Bij War Child doe ik nu dans -en spelactiviteiten op AZC's in Nederland en met hulp van Tony's heb ik in Ghana een dansproject kunnen doen met arme kinderen.

Waar heb jij de opleiding tot dansdocent gevolgd? 

Ik heb een bachelor in theater management van de HKU. Daarnaast heb ik verschillende korte particuliere opleidingen gevolgd om dansdocent te worden, waaronder AALO Allround Dansinstructeur en een half jaar Dansexpressie. Daar is de basis gelegd voor de keuzes die ik daarna heb gemaakt als dansdocent. 

Ik heb er veel van geleerd, maar ik heb ook telkens ervaren dat mijn dansvorm NIET past in een soort techniek of vakgebied. Het is meer een vrije vorm waarin ik verschillende technieken inzet, al naar gelang de sfeer en setting. In de praktijk werk ik het meeste met improvisatie, freestyle en dansexpressieve oefeningen.

Op welke prestatie ben jij het meest trots?

De prestaties die ik heb geleverd in het buitenland met bijzondere projecten. Ik heb in Nepal, Birma en Ghana danslessen gegeven aan onder meer weeskinderen en de prachtige voorstellingen die daaruit voortkwamen maken mij het meest trots.

Ik heb bijvoorbeeld in Ghana een dansproject uitgevoerd van zo'n zes weken met de kinderen op een arme school. Ieder moment dat ik met hen werkte was ontzettend inspirerend. De manier waarop Afrikaanse kinderen bewegen, hun energie, maar vooral hun blijdschap die ik terugkreeg was uniek. Een moment waarop alles samenkwam was de eindpresentatie, de kinderen stonden voor het eerst voor publiek en bouwden er een feest van zoals alleen de Afrikanen dat kunnen!

In alle landen merkte ik dat dans een perfecte vorm is om contact te maken als je de taal of cultuur (nog) niet kent. Dans is iets universeels wat iedereen kent en overal gedaan wordt, ieder op hun eigen manier. In Birma konden ze amper Engels en in Ghana was er vaak nauwelijks structuur, maar dans zorgde dan voor een prachtige basis om toch te verbinden. 

Omdat ik veel ruimte biedt voor eigenheid en talent - wat ze daar juist in hun onderwijs niet krijgen - kwamen de kinderen al snel los en vonden ze het ontzettend leuk. Het bracht altijd zoveel méér dan alleen kennis en vaardigheden, ik bood ze een ervaring voor het leven :) En dat maakte de projecten ook voor mezelf super betekenisvol!

Cornee tijdens zijn project in Ghana.

Cornee tijdens zijn project in Ghana.

Met welk leerdoel ben jij momenteel in jouw lessen bezig? 

Ik werk nu vooral met nieuwkomers; mensen die gevlucht zijn uit hun eigen land en net een status hebben gekregen om in Nederland te blijven. Ik geef onder meer les op weekendscholen in Amsterdam die projecten doet voor nieuwkomers om de taal, cultuur en 'nieuwe wereld' beter te leren kennen. Maar ook op zomerkampen voor kinderen met gedragsproblemen en 'normale' theaterweken. Overal waar dans toegankelijk gemaakt kan worden voor alle kinderen.

Daar werk ik dan meestal met wat er leeft bij de kinderen en hoe zij zichzelf kunnen laten zien. Vaak is er veel angst, onzekerheid en schaamte en als het mij lukt om die te doorbreken met een groep blij dansende kinderen heb ik mijn doel bereikt. Ik laat ze daarvoor vooral zelf aan de slag met bewegingsoefeningen, het maken van choreo's en zorg dat alle kinderen daar gelijkwaardig in meedoen. En de muziek is daarin leidend. Dus ik gebruik positieve energieke (ritmische) muziek die voor de juiste sfeer zorgt.

Welke muzieknummers gebruik jij graag in jouw danslessen? 

Happy - Pharell Williams, Fly like a bird - PITTO, Came here for love - Sigala, Afrikaanse muziek, Scouting for Girls, eigenlijk altijd muziek die positieve energie geeft. Liefst niet te gangbaar of bekend zodat iedereen zich er op zijn eigen manier mee kan identificeren. En ik pas het aan op de sfeer/omgeving van de kinderen en wat daar leeft, dus dat maakt mijn muzieklijst zeer divers.

Wat is de meest inspirerende dansvoorstelling die jij in de afgelopen twee jaar hebt gezien? 

BLACK MEMORIES - een coproductie van Danstheater AYA, BackBone en Tafel van Vijf Muziektheater uit 2019. Deze voorstelling had alles in zich wat mij inspireert; vurige dansenergie, een aangrijpend verhaal en authenticiteit. Het was authentiek zoals de dansers zich bewogen, mede omdat het door hen zelf gecreëerd was vanuit hun persoonlijke achtergrond. Ik houd ervan als iets echt is en vanuit het hart komt en je aan het denken doet zetten, en dat was bij deze voorstelling perfect gedaan!

Hoe zorg jij ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen als dansdocent en ondernemer? 

Door als dansdocent ondernemend te zijn, dus altijd het avontuur op te zoeken en mezelf uit te dagen. Maar ook door mezelf krachtig neer te zetten en telkens in ontwikkeling te blijven met nieuwe kennis en vaardigheden. Ik laat me zowel leiden door wat er in de (theater)wereld gebeurd als door wat mij persoonlijk drijft. En ik werk het liefste samen met andere organisaties of docenten om elkaar te inspireren en van elkaar te leren.

Ik werk nu samen met TeamUP, een project van War Child, Save the Children en UNICEF in Nederland voor kinderen op AZC's. Die leren mij enorm veel over non-verbaal communiceren en kracht van bewegen. Het biedt mij de kans om dans te brengen aan kinderen die weinig kansen krijgen en plezier in hun leven missen. Hard werken, want je krijgt nooit meteen wat je voor ogen hebt en moet je altijd aanpassen aan wat er speelt. Maar het overstijgt de danspasjes, als je ziet hoe kinderen opbloeien elke week en meer zelfvertrouwen krijgen van jouw aanwezigheid. Dat is waar IK het voor doe als dansdocent!


IN DE SPOTLIGHT

Dansdocent ben je omdat het je passie is, maar wat meer respect en erkenning zou ook fijn zijn. Toch? Daarom interviewen wij regelmatig leden van Dansdocent.nu om hen in de schijnwerpers te zetten en de aandacht te geven die zij verdienen. We vragen hen waarom ze dansdocent zijn geworden, hoe ze het ervaren en wat ze nog zouden willen meemaken. Ook interviewen we regelmatig vooraanstaande en populaire dansdocenten. Laat je inspireren door deze mooie mensen!

Jacqueline klein.png

Jacqueline de Kuijper

Danswetenschapper Jacqueline de Kuijper is de oprichter en hoofdredacteur van Dansdocent.nu. Ze studeerde danswetenschappen aan Mills College in Californië. Daar kwam ze in aanraking met progressieve theorieën over (dans)educatie - én vakbladen voor dansdocenten! Naast het aansturen van de andere redacteuren, is ze onder andere verantwoordelijk voor de artikelen in de rubriek ‘Dansdocent in the spotlights’.