Bewegingsonderzoek: wees ook eens níét ambitieus

Ilja Geelen (rechts) in de dansles van Sofia Nappi. Fotograaf Samuel Santos.

YOUNG DANCE PROFESSIONAL | In haar eerste artikel als redacteur Young Dance Professional beschreef Ilja Geelen haar ervaringen tijdens eye-opening workshops in Brussel en Parijs. Daar werd dansimprovisatie veel breder ingezet dan zij gewend was, én gecombineerd met technische lesdoelen. In dit artikel vertaalt ze deze ervaringen naar inzichten voor zichzelf als dansdocent. Ze kijkt kritisch naar de benaderingen van dans die ze kent en gooit die vervolgens door elkaar. Haar advies? Durf ook eens ‘doelloos’ te improviseren!

Een leven lang leren

Als dansdocent is het voor mij essentieel om te allen tijde vooral ook leerling te zijn. Dat wil zeggen dat ik met een nieuwsgierige blik naar mijn leerlingen kijk om te ontdekken wat zij mij kunnen leren door de vragen die ze stellen, de ideeën die ze aanbieden, en de obstakels waar ze tegenaan lopen. Het betekent ook dat ik het belangrijk vind om workshops te blijven volgen waarin ik letterlijk zelf de leerling ben. Niet zozeer om de ideeën van de docent over te nemen, maar vooral om te blijven voelen wat het eigenlijk betekent om te (leren) dansen. Wat is het effect van verschillende methoden? Waar houd ik zelf van als danser? Maar ook: hoe leer ik zelf het best? 

De workshops die ik de afgelopen tijd in Brussel en Parijs (zie mijn eerste blog) heb gevolgd gaven me volop voeding voor reflectie vanuit mijn eigen leerling-zijn. Met name mijn gewoontes ten aanzien van lesmethodes voor dansimprovisatie werden op de proef gesteld. Op mijn opleiding tot dansdocent aan ArtEZ in Arnhem hanteerden we een categorisering van verschillende dansbenaderingen. Technische en reproductieve benaderingen onderscheidden we van creatieve en expressieve. Bij elke benadering pasten logischerwijs bepaalde doelen. De technische benadering leende zich beter voor het verbeteren van danstechniek in een specifieke stijl. De creatieve en expressieve benadering waren meer geschikt voor dans als uitingsvorm voor de eigen ideeën van de leerlingen. 

Tot voor kort vond ik deze categorisering vanzelfsprekend. De danslessen die ik de afgelopen tijd volgde, van Gaga tot floorwork tot hedendaagse danstechniek, waren echter doordrenkt van improvisatie-oefeningen. Meestal bestond slechts twintig procent van de les uit vastgelegd materiaal. Toch zou ik deze lessen beschrijven als ‘technieklessen’. De docenten van wie ik les kreeg (Sofia Nappi, Samir M’Kirech, Jeremy Alberge en Mourad Bouayad) maakten namelijk gebruik van zeer doelgerichte, specifieke exploratie-oefeningen.

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


YOUNG DANCE PROFESSIONAL

Hoera! Je bent afgestudeerd als dansdocent. En nu?! Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Je hebt al lang door dat de danswereld oneindig veel rollen en werkvormen kent. Maar welke past het beste bij jou? Onze Young Dance Professional laat zien dat je het allemaal niet meteen hoeft te weten. Dit jaar vertelt Ilja Geelen hoe zij op eigen tempo dans herontdekt zonder de regels van een opleiding. Al dansend, docerend, makend, ondernemend en onderzoekend reist ze naar onder andere Frankrijk en Marokko. Daarvoor verbreedt zij letterlijk haar horizon.

Ilja Geelen

Ilja Geelen is redacteur Young Dance Professional. In 2019 studeerde ze af aan de bacheloropleiding Docent Dans bij ArtEZ in Arnhem. Daarna volgde ze de master Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, waarvan ze in juni 2021 is afgestudeerd. Tijdens haar masterstudie gaf ze les in modern jazz aan leerlingen tussen de 6 en 60 jaar oud, en schoolde ze zich bij tot jeugdtrainer boulderen in een indoor klimhal. Voor Dansdocent.nu schrijft ze over de uitdagingen die ze tegenkomt tijdens haar eerste projecten als dansdocent-antropoloog in onder andere Frankrijk en Marokko.