Shaggy’s 3 didactische tips voor de hiphop dansles

Hiphop danser Gregory ‘Shaggy’ Albertzoon.

Hiphop danser Gregory ‘Shaggy’ Albertzoon.

MUZIEK & LESMATERIAAL | Veel dansscholen hebben ‘choreo’ of ‘urban’ op het lesrooster staan, maar hiphop danser Shaggy zou graag zien dat de verschillende dansstijlen die voortkomen uit de hiphopcultuur juist benoemd worden. En dat kernelementen als energie en creativiteit in iedere hiphop dansles aanwezig zijn. Hoe je dat doet? Dat leggen Gregory ‘Shaggy’ Albertzoon en Noa Tielens uit in dit artikel! Tijd om voorgoed een einde te maken aan de onduidelijkheid en hiphop het respect te geven dat het verdient.

Hiphop in gevaar

Hiphop heeft een grote achterban. Veel dansers van de ‘oude garde’ weten als geen ander wat hiphop inhoudt en waar de wortels van de dansstijl liggen. Bij hen merk ik, Noa Tielens, regelmatig frustratie over hoe er soms wordt omgegaan met ‘hun stijl’. Zoals mijn hiphop-docenten/pioniers uit Amsterdam. Zij maken zich zorgen om de toekomst van hiphop. 

Ondanks de constante ontwikkeling van de dansstijl bevat hiphop een aantal kernelementen die niet vergeten mogen worden. Tijdens mijn studie tot dansdocent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunst (AHK) drukten de docenten ons daarom op het hart alleen les te geven in hiphop als je weet wat de techniek erachter is, voelt waar je het over hebt, en het allerbelangrijkste: betrokken bent in de community. Eigenlijk net als in andere dansstijlen... Geef alleen les wanneer je de techniek, feeling en het verhaal kan overbrengen en aanleren.

En geef ze eens ongelijk! Als we kijken naar klassiek ballet of gespecificeerde moderne stijlen zoals Flying Low of de Cunningham techniek, dan zien we dat daar hoge eisen worden gesteld aan docenten. Om les te mogen geven volgen dansdocenten vaak intensieve cursussen en concentreren ze zich alleen op deze stijl. Hiphop lijkt daarentegen makkelijker toe te worden toegeëigend door dansers en dansdocenten. Terminologie die vaak niet of verkeerd wordt gebruikt is hier een voorbeeld van. 

Ook worden veel danslessen hiphop genoemd, terwijl ze inhoudelijk meer lijken op een mix van verschillende dansstijlen of een vrije expressie in de vorm van choreografie. Veel dansscholen hebben ‘choreo’ of ‘urban’ op het rooster staan in plaats van ‘hiphop’. Hierdoor komt het bewaren van de kernelementen van de stijl en de cultuur in gevaar. 

Ook danser en docent Gregory ‘Shaggy’ Albertzoon uit Amsterdam ziet graag dat de trendgevoelige mainstream hiphop dans meer verbinding maakt met zijn origine, zowel in geschiedenis als in locatie. Shaggy zou graag zien dat de verschillende dansstijlen die voortkomen uit de hiphop cultuur juist benoemt worden op het rooster. En dat kernelementen als energie en creativiteit in iedere hiphop dansles aanwezig zijn. Daarom geeft hij hieronder drie didactische tips voor de hiphop dansles! 

Toen ik bij Lucia Marthas begon les te geven heetten mijn danslessen ‘Urban’. Daar ben ik toen vragen over gaan stellen. Urban staat voor stedelijk, maar alles wat nog geen concrete naam heeft als kunstvorm en uit de stad komt noemt men Urban. Maar ik vind dat als iets al een naam heeft je dat niet hoeft te globaliseren. Dus ik geef hiphop!
— Shaggy

Wil je meer weten over waarom de term ‘urban’ problematisch is? Check dan het digitale dansgesprek Urban Arts hergedefinieerd, of lees het artikel Hiphop in Nederland van het LKCA. 

Shaggy heeft een helder beeld van hoe een hiphop training eruit zou moeten zien. Samen schreven we dit artikel met do’s en don’ts over de hiphop les. We geven allerlei tips en tricks om te zorgen dat de waarde van de verschillende dansstijlen binnen hiphop wordt behouden. Een must read voor alle dansschoolhouders en dansdocenten. 

Tip 1: Ken de geschiedenis van hiphop

Om te voorkomen dat de kernelementen van hiphop uit de dansles verdwijnen, is het belangrijk dat je de hiphopcultuur goed begrijpt. Zorg er daarom voor dat je geschiedenis van hiphop goed kent! 

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


MUZIEK & LESMATERIAAL - JONGEREN

Als dansdocent ben je veel tijd kwijt met voorbereiding. Uren die niet betaald worden. Vooral muziek zoeken voor een nieuwe les neemt veel tijd in beslag. Bovendien veranderen jongeren continu van mening over wat hip is en wat niet. Naar welke muziek luisteren zij? Welke moves zijn cool? Wat speelt er in hun leven? Maar vooral: hoe speel je daar op in? Onze redacteuren Muziek & Lesmateriaal werken veel met jongeren en schrijven artikelen met oefeningen en muzieksuggesties voor danslessen, vergezeld van didactische tips. Laat je inspireren!

689B0656%2Bkopie.jpg

Noa Tielens

Noa Tielens is redacteur Muziek en Lesmateriaal voor jongeren. In 2019 studeerde Noa af als Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Sindsdien is ze werkzaam als dans- en bewegingsdocente. Noa werkt als dansdocent in het speciaal onderwijs en specialiseert zich in het lesgeven aan diverse doelgroepen binnen de samenleving. Daarnaast geeft ze urban dansles en bewegingstheater aan jongeren. Voor dansdocent.nu geeft ze tips en inspiratie voor het lesgeven aan jongeren.