Op de bank bij choreograaf en dansdocent Floortje Rous

Schermafbeelding 2020-10-27 om 08.19.05.png

ONLINE VOOR DANSDOCENTEN | Dansdocent en coach Esther Nederpelt ging in gesprek met choreograaf en dansdocent Floortje Rous. Zij vertelt over haar ervaringen in het doceren van kleuters tot senioren. Met Dance Connects Company creëert ze moderne dansvoorstellingen met jong en oud, in en voor de wijk. En met Stichting Dance Connects organiseert ze lessen moderne dans voor 60-plussers in Amsterdam. Meer weten over lesgeven aan senioren? Bekijk de vlog of lees de hoogtepunten uit het interview!  

Dit gesprek is opgenomen in 2018.

EERST IETS NORMAALS STUDEREN

Mijn liefde voor dansen ontstond in de huiskamer bij mijn ouders. De regel thuis was: eerst een instrument leren spelen en dan mag je ook iets anders. Dus ik speelde al twee jaar piano toen mijn moeder vroeg of ballet niet iets voor mij was. Ik dacht toen gelijk aan het mooie pakje en een tutu. Dat moest het zijn! In de eerste balletles zei de docent tegen me dat ik later vast een mooie danseres werd. Als 10-jarige besloot ik dat het dat was wat ik wilde. Ik ging van het klassiek ballet meteen door naar allemaal andere dansvormen als jazz, hiphop, streetdance en ik zat zelfs in het demoteam. 

Op mijn 18e voelde mijn moeder weinig voor een opleiding aan een dansacademie. Die vond dat ik eerst iets ‘normaals’ moest studeren. Tijdens mijn opleiding communicatie ben ik steeds blijven dansen in de hoop dat ik daarna nog niet te oud was voor een opleiding in mijn kunstvak. Ik studeerde af als master in de tekstwetenschappen en deed auditie aan de Fontysacademie van Tilburg en wist meteen dat ik eigenlijk choreografie wilde doen. 

WEG UIT MIJN HOOFD: het aah-moment

Ik ben iemand die veel in zijn hoofd zit. Zelfs als ik dans ben ik voortdurend op een analytische manier bezig. De keuze om na de dansopleiding te schakelen naar choreografie was dan ook geen verrassende keuze. Dansen is voor mij iets om te blijven ontwikkelen. Er zit altijd nog iets in waarvan je denkt dat kan ik nog niet!. Ik probeer altijd te kijken of ik het toch kan masteren en effortless een combinatie kan doen, me volledig kan overgeven en kan ademen. Het is een gevoel dat je niet kan omschrijven. Het aaah-moment. Het benadert dansen vanuit een meer mindfulness-aspect. Als ik effortlessness bereik voel ik me sterk en top of the world

Laatst had ik dat toen ik een muziek had opgezet voor een lesvoorbereiding. Een hele bewegingsfrase kwam zomaar in me op. Soms ervaar ik door het ouder worden dat ik het gevoel krijg dat ik niet meer kan dansen. Dan zie ik alle jonge dansers waar ik dingen mee maak en denk ik: Wat heerlijk, dit gaat nog lekker soepel. Het oppoppen van de bewegingsfrase was even een moment van: We zijn er nog! We kunnen het nog. Het is een stroom van bevlogenheid, een soort van boost van energie die even door je heen waait. 

DRIE OPLEIDINGEN IN THE POCKET

Na de choreografie-opleiding ben ik toch nog teruggegaan naar de academie. Ik was terecht gekomen in het onderwijs en wilde mij verder specialiseren in de docentenopleiding. Ik ontdekte dat kleine kinderen niet zo mijn ding waren. Ik wil graag op mijn eigen niveau met mensen kunnen communiceren omdat ik het leuk vind om over dans te praten terwijl ik lesgeef. Het bewustzijn wakker maken van deze reflectieve, metaniveau vaardigheid vond ik als docent heel leuk. 

Als afgestudeerde docent ben ik meteen begonnen op balletscholen met tienergroepen. Toen merkte ik dat iets oudere tieners eigenlijk leuker vond. Op een gegeven moment ben ik zo op een middelbare school terecht gekomen. Ik maakte daar mee hoe dans mee kan gaan in belangrijke ontwikkelingsmomenten van deze pubers. Als mensen de vibe voelen dat dansen iets voor hen is en dat mee willen nemen in hun ontwikkeling gaf me dat veel voldoening. 

DANSen met senioren

Aan de docentenopleiding werd de opdracht gegeven te werken met een doelgroep die nieuw voor je was. Ik dacht peuters, kleuters, tieners, profs, … Alles heb ik al gehad. Uit pure nieuwsgierigheid dacht ik aan senioren. Ik had geen idee van deze doelgroep en zocht iemand met ervaring. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij Henk Smits, dansexpressiedocent in Alkmaar en Hoorn. Ik was meteen verbaasd en verknocht tegelijk. Toen ik in de les kwam was ik meteen onder de indruk van de grenzeloosheid. Nothing matters! Het contrast was heel erg groot na jaren met pubers. Ik startte, zonder enige vorm van ervaring, met het geven van een proefles aan de groepen van Henk. 

Diep van binnen ben ik choreograaf en ik wilde het liefst iets met hen maken. We zouden zelfs het stuk tonen op een festival in Alkmaar. Op dat moment realiseerde ik me dat werken met senioren iets was waarmee ik wat moest. Ik kreeg het gevoel dat ik iets kon doen met mijn kunstvorm waar anderen echt iets aan hadden. Het ging niet om mijn verhaal ‘kijk mij cool een kunstenaar zijn’. Ik kon echt betekenis geven. Mensen veranderden echt doordat ze met mij gewerkt hadden. Ik was het motortje, het vlammetje of de aanzet tot meer in hun leven. Dat vond ik ontzettend vet!

Floortje Rous en Dance Connects hebben in 2020 meegedaan aan onderzoek van de AHK naar dans voor senioren. De publicatie Daag mij maar uit – Dans en ouderen in grootstedelijke context doet verslag van een kwalitatief onderzoek naar amateurdans onder ouderen (55 jaar en ouder) met verschillende culturele achtergronden. De onderzoekers wilden achterhalen welke functies dans heeft voor ouderen. Daarnaast willen ze voorbeelden en aanknopingspunten bieden voor hoe je dit soort danslessen kunt vormgeven en uitvoeren. 

Wil je meer weten over dansen met senioren? Bekijk de vlog. Of log in om toegang te krijgen tot de rest van het uitgeschreven interview!


ONLINE VOOR DANSDOCENTEN

Voor haar YouTube kanaal ‘OnLine voor dansdocenten' gaat dansdocent en coach Esther Nederpelt in gesprek met dansdocenten over hun werk. Want veelal worden er dansers of choreografen geïnterviewd, of zien we eindresultaten van het werk van een dansdocent, maar wat gebeurt er nu eigenlijk tussen de vier muren van de dansstudio? Daar, waar de danscarrière van velen is begonnen? Esther haalt de inhoudelijke kracht van de dansdocenten naar voren, met vragen als: Wat beleven de dansdocenten? Wat is hun missie? Hoe beleven zij de dansleerlingen? Wat kunnen zij vertellen over de leerprocessen die ze tegenkomen? Wat voor betekenis geven zij aan dans? En hoe dragen zij dans over?

Vlog en eindredactie: Esther Nederpelt
Transcript: Maud Tielemans

Esther Nederpelt klein.png

Esther Nederpelt

Esther Nederpelt is gastredacteur van Dansdocent.nu. In 2004 studeerde ze af in de opleiding Docent Theaterdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Ze geeft dansles in jazz en moderne dans en heeft met de meest uiteenlopende groepen gewerkt: kinderen vanaf 3 jaar en ouder, jongeren in justitiële inrichtingen, studenten aan de dansvakopleiding en volwassenen tot 80 jaar. De afgelopen jaren heeft Esther zich beziggehouden met het wel en wee van de dansdocent. Ze werkt als coach voor dansdocenten en heeft het Intervisie Netwerk voor Dansdocenten opgericht.

Maud.png

Maud Tielemans

Maud Tielemans is redacteur Werkplezier & Didactiek. Ze studeerde danseducatie (BA) en kunsteducatie (MA) bij Codarts. Daarnaast studeerde ze kunst- en cultuurmanagement aan de Universiteit Gent. Momenteel werkt ze als docent pedagogiek bij Codarts, als onderzoeker aan LUCA School of Arts en als dansdocent bij het DKO in Vlaanderen. Voor dansdocent.nu vertaalt ze wetenschappelijk onderzoek naar praktische tips zodat dansdocenten het hele jaar door met plezier lesgeven.