Nieuwe podcast toont donkere kant van George Balanchine

Foto door Nancy Lassalle, eigendom van Eakins Press

DANSGESCHIEDENIS | De nieuwe podcast The Turning: Room of Mirrors toont een intiem inkijkje in de repetities van de beroemde balletchoreograaf George Balanchine. De 16 afleveringen onthullen hoe de dansers van het New York City Ballet hem zowel aanbidden als vreesden. Wat leidde tot extreme diëten, drugs en cosmetische ingrepen. 

The Turning: Room of Mirrors

Het nieuwe seizoen van podcastserie The Turning gaat over George Balanchine. Deze beroemde balletchoreograaf richtte in 1934 de School of American Ballet op en in 1948 het New York City Ballet. De podcastmakers richten zich op de cultuur die zich rond deze man vormde. En die kent twee kanten… 

The Turning: Room of Mirrors laat in 16 afleveringen zien hoe het voor dansers was om met Balanchine te werken. Enerzijds keken de dansers enorm naar Balanchine op. Ze hielden van hem. En Balanchine staat erom bekend zelf ook veel om zijn dansers te geven. Maar die wederzijdse bewondering kon ook leiden tot verstikking. Dansers stonden onder druk om te voldoen aan Balanchine’s ideaalbeeld. Dat leidde voor sommigen tot extreme diëten, drugs en cosmetische ingrepen. 

Room of Mirrors is seizoen twee van de serie The Turning. Het vorige seizoen, The Sisters Who Left, ging over een heel ander persoon: moeder Teresa. De overeenkomst? Net als Balanchine was zij heel geliefd en bewonderd, maar ontstond er ook om haar heen een cultuur die verstikkend kon zijn.

In Balanchine’s classroom

De toon van de podcast is een stuk donkerder dan het vorige grote documentaire werk over hem: In Balanchine’s classroom. Deze film gaat ook over Balanchine en zijn dansers, maar legt de nadruk op zijn docentschap. Dit was voor Balanchine een heel belangrijk onderdeel van zijn werk. Balanchine (1904 - 1983) noemde zichzelf nadrukkelijk (ook) docent! 

Toch staat hij vooral bekend als choreograaf. Zijn choreografieën hebben veel betekend voor de ontwikkeling van het modern ballet. Ze worden nog steeds vaak uitgevoerd, vooral door het door Balanchine opgerichte New York City Ballet. Maar de laatste jaren maken liefhebbers van zijn werk zich zorgen. Zijn stukken worden nog gedanst, maar hoe ‘echt’ zijn ze nog? Worden ze wel uitgevoerd zoals Balanchine ze heeft bedoeld? 

Die vragen houden ook danser en filmmaker Connie Hochman bezig. In 2021 maakte zij daarom In Balanchine’s Classroom. Een documentaire over dat wat áchter al die prachtige choreografieën ligt: Balanchine’s docentschap. Archiefbeelden van Balanchine aan het werk, worden afgewisseld met interviews met zijn voormalig dansers. De film is online te streamen via Apple tv, Google Play en andere platformen.

Bronnen