Dans speelt de hoofdrol in de verfilming van Broadwaymusical 'In the Heights'

into the heights.jpg

MUSICAL | Vanaf 30 juni (7 juli in België) is de verfilming van Broadwaymusical In the heights in de bioscoop te zien. In dit verhaal over de gentrificatie van arme wijken door rijke mensen staan de dansbewegingen en muziek van zwarte en Latijns-Amerikaanse New Yorkers centraal.

In the heights

In the Heights volgt verschillende personen in de New Yorkse buurt Washington Heights: Usnavi is eigenaar van een bodega en helpt zo nu en dan zijn Cubaanse buurvrouw op leeftijd. Hij heeft een oogje op de vrouw die in een schoonheidssalon werkt en droomt van een leven in de Dominicaanse Republiek, waar tevens zijn roots liggen. Intussen keert zijn jeugdvriendin Nina terug naar de buurt. Het achterliggende verhaal gaat over de gentrificatie van deze wijk.

De magie van de film zit echter niet in het verhaal, maar in de dans. Zoals in onderstaande video van de eerste acht minuten van de film te zien is, staan muziek en dans in de film centraal. Alles is ritmisch en muzikaal. Van gechoreografeerde dansnummers tot dagelijkse momenten, beweging is de rode draad. En dan met name de muziek en moves van de zwarte en Latijns-Amerikaanse inwoners van Washington Heights, zoals Salsa dans.

While there is plenty of Broadway-esque pageantry in the big musical dance numbers, the real magic of the film is that it foregrounds dance styles that were created and nurtured in New York’s Black and Latino working-class communities, and uses those movement traditions to showcase community members occupying physical space. In a show about displacement—poor people’s removal from neighborhoods to make room for wealthier residents—taking up space becomes a form of resistance. Filling that space with joyful movement becomes revelatory.
— Carmela Muzio Dormani, Dance Magazine

Broadwaymusical

In the Heights is een Broadwaymusical uit 2008, geschreven door Lin-Manuel Miranda, die tevens de hoofdrol speelde in de Broadwayproductie. (In de verfilming speelt hij het nevenpersonage Mr. Piragüero.) Het verhaal is een liefdesbrief aan de wijk Washington Heights, waar Miranda opgroeide. Hij maakt de eerste versie van de musical in 1999, toen hij nog studeerde aan Wesleyan University, waar het werd opgevoerd door een studenten toneelvereniging. De Broadwaymusical won 4 Tony awards, waaronder voor Andy Blankenbuehler’s originele choreografie. De choreografie in de film komt van Cristopher Scott, die bekend is van zijn werk voor de Amerikaanse So You Think You Can Dance.

Bronnen