Boek '(Re:) Claiming Ballet' bespreekt diversiteit balletwereld en vergeten invloeden

Fotograaf: K. Guest

DIVERSITEIT | Ballet wordt vaak gezien als wit, cisgender en patriarchaal - en daarmee nogal exclusief van aard. Maar is dit wel zo? Het boek (Re:) Claiming Ballet zoomt in op vergeten invloeden en gemarginaliseerde groepen in de balletgeschiedenis. Het laat zien dat achter het mainstream beeld van ballet een vruchtbare diversiteit schuilgaat die veel meer aandacht verdient. 

(Re:) Claiming Ballet

(Re:) Claiming Ballet is een collectie van essays, met bijdragen van danswetenschappers, professionele dansers, dansdocenten en choreografen van allerlei sociale en geografische achtergronden. De essays brengen individuen en groepen aan het licht wiens invloed op de balletwereld vaak over het hoofd wordt gezien, omdat ze niet passen in het mainstream plaatje van ballet als wit, cisgender en patriarchaal. De auteurs stellen kritische vragen als: hoe wordt de Zwarte Afrikaanse diaspora gerepresenteerd in Westerse verhalende balletten? Hoe zou een vrouwelijke historische balletcanon eruit zien? Welke pedagogische veranderingen zijn nodig om te breken met de binaire genderrollen in ballet? Deze en andere vragen worden beantwoord door middel van postkoloniale (historische) perspectieven. 

Je kunt het boek bestellen als paperback of Kindle via Amazon. Ook leuk: hieronder kun je een interview met de auteur beluisteren.

Histories, Knowledges, Resiliences & Consciousnesses

Het boek is opgedeeld in vier delen. Het eerste deel, Histories, biedt een alternatief perspectief op de balletgeschiedenis. Het tweede deel, Knowledges, zoomt in op de persoonlijke ervaringen van sommige van de auteurs, die afwijken van de norm van het perfect balletlichaam. Resiliences laat zien hoe deze diversiteit- en inclusie-uitdagingen tot nu toe naar activisme zijn vertaald, door inclusievere dansgezelschappen en lesgeefmethoden uit te lichten. Consciousness blikt vooruit naar didactieken, ruimtes en esthetieken die passen bij een diversere en meer inclusieve toekomst van ballet.

Meer lezen? Theresa Ruth Howard, één van de auteurs van het boek, heeft het digitaal platform Memoires of Blacks in Ballet opgericht, waar ze de verhalen van zwarte balletdansers verzamelt.

Adesola Akinleye

De collectie essays is samengesteld door Adesola Akinleye, choreograaf, senior dance lecturer bij de Middlesex University, en voormalig danser bij het Dance Theater of Harlem (het eerste gekleurde balletgezelschap in de Verenigde Staten, opgericht in 1969). Als zwarte ballerina herkende zij zich niet in het stereotype beeld van ballet, dat volgens haar draait om witte cisgender mannen. Ze wilde dan ook een boek schrijven dat meer recht deed aan haar eigen balletwereld, die er heel anders uitziet. Dat heeft ze gedaan door essays te bundelen van onder andere community danskunstenaars, docenten en choreografen uit de Verenigde Staten en Europa. Vele van hen hebben evenals Akinleye een niet-Westerse afkomst. Wat al deze auteurs verbindt is een focus op culturele invloeden van buiten het witte Westen.

Bronnen